Forbruker
Country

VANLIGE SPØRSMÅL OM SMART+

ZIGBEE-PRODUKTER

SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER

1. GENERELL INFORMASJON OM SMART+ ZIGBEE

Zigbee er en standard for trådløs dataoverføring som fungerer på 2,4 GHz-frekvensen. Den støtter mesh-nettverk med mange-til-mange nettverkskommunikasjon, og brukes hovedsakelig i smarthjem. Zigbees mange-til-mange nettverkstopologi gjør det mulig med store kommunikasjonsnettverk der tilkoblede ZigBee-produkter gjentar Zigbee-signalet, og dermed utvider nettverksrekkevidden. Med et kompatibelt smarthjem-system som har innebygd Zigbee-gateway, kan du kontrollere Zigbee-produktene med smarttelefonen eller nettbrettet. For øyeblikket finnes det flere forskjellige versjoner av Zigbee på markedet, med Zigbee Light Link og Zigbee Home Automation som representerer de to eldre versjonene og Zigbee 3.0 som er den nyeste versjonen av Zigbee-standarden.

Zigbee Light Link ble opprinnelig utviklet som en profil spesifikt for lyskontroll, og hadde derfor et annet bruksområde enn Zigbee-tvillingen Zigbee Home Automation. Zigbee 3.0 er den nyeste Zigbee-versjonen, som er en konsolidering av Zigbee Light Link og Zigbee Home Automation. Zigbee 3.0 muliggjør interoperabilitet mellom enheter med ulike Zigbee-versjoner og et høyere sikkerhetsnivå. Dette høye sikkerhetsnivået er sikret av en QR-kode som er trykket på hvert SMART+ Zigbee 3.0 -produkt Denne QR-koden kan brukes til sikret sammenkobling med kompatible systemer som støtter denne Zigbee 3.0 funksjonen. Vår SMART+ Zigbee-portefølje var historisk sett basert på Zigbee Light Link og er nå transformert til Zigbee 3.0. Alle våre SMART+Zigbee 3.0-produkter er naturligvis bakoverkompatible med alle tidligere Zigbee-versjoner.

LEDVANCE tilbyr et bredt utvalg av SMART+ Zigbee-produkter. Disse SMART+ Zigbee-produktene kan generelt sett brukes med kompatible smarthjem-systemer som er basert på Zigbee-standarden. Vi anbefaler imidlertid at du bruker de SMART+ Zigbee-produktene sammen med et av våre offisielle partnersystemer. Du finner våre offisielle smarthjem-systemer for partnere på SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). SMART+ Zigbee-porteføljen er lett å kjenne igjen på den offisielle Zigbee-logoen på all SMART+ Zigbee-produktemballasje.

1.3.1. HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG HAR MISTET EMBALLASJEN?

SMART+ Zigbee 3.0 -produktene kan skilles fra SMART+ Zigbee Light Link -produktene ved hjelp av QR-koden på selve produktene. Hvis SMART+ Zigbee-produktet har en QR-kode som er trykket på, er det en Zigbee 3.0 -produkt

For å skape minst mulig forvirring bør du være obs på at Smart+ Bluetooth-produktene, som ikke er kompatible med Zigbee- eller Smart+ Bluetooth-produkter grunnet bruk av ulike teknologier, også har QR-koder. Disse Smart+ Bluetooth-produktene kan skilles fra SMART+ Zigbee-produkter ved hjelp av emballasjen (Bluetooth-etikett eller av avtrykket «fungerer med Apple HomeKit») og ved hjel av det ekstra Bluetooth-ID-nummeret (8-sifret numerisk kode) som er trykket på produktet.

1.3.2. KAN JEG OPPDATERE FASTVAREN TIL SMART+ ZIGBEE-PRODUKTENE FRA ZIGBEE LIGHT LINK TIL ZIGBEE 3.0?

Nei, det er ikke mulig å oppdatere SMART+ Zigbee-produkter fra Zigbee Light Link til Zigbee 3.0 eller motsatt. Dette er fordi ulik maskinvare måtte brukes til de to Zigbee-versjonene, som bidrar til økt sikkerhetsnivå på den nyeste Zigbee-versjonen Zigbee 3.0.Likevel er SMART+ Zigbee 3.0 -produkter fullstendig bakoverkompatible med alle tidligere Zigbee-standarder.

1.3.3. KAN JEG KONTROLLERE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER DIREKTE OG UTELUKKENDE MED SMARTTELEFONEN MIN?

Nei, i tillegg til smarttelefonen trenger du en kompatibel kontrollenhet som er i stand til å kommunisere på Zigbee-standarden for å kontrollere SMART+ Zigbee-produktene dine. Dette kan være et kompatibelt, Zigbee-aktivert smarthjem-system eller en kompatibel stemmeassistent med innebygd Zigbee-hub. Du får den beste brukeropplevelsen ved å kontrollere SMART+ Zigbee-produkter med ett av våre offisielle partnersystemer. Hvis du vil ha mer informasjon om våre smarthjem-systemer for partnere, kan du se SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

2. SMART+ ZIGBEE-PÆRER

2.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ ZIGBEE-PÆRER?

Du trenger et smarthjem-system som er kompatibelt med Zigbee Light Link eller Zigbee 3.0. Disse smarthjem-systemene krever vanligvis en smarthjem-kontrollenhet (ofte kalt gateway, bro eller hub), en Internett-tilkobling for installasjon og en kompatibel Android- eller iOS-enhet med den relevante smarthjem-appen. Du finner våre smarthjem-systemer for partnere på SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

2.1.2. MÅ SMART+ ZIGBEE-PÆRER MONTERES?

Alle våre SMART+ Zigbee-pærer er Plug & Play og trenger ikke å monteres.

2.2.1. HVORDAN OPPDATERES SMART+ ZIGBEE-PÆRER?

SMART+ Zigbee-pærer kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. Hvis du vil installere ny fastvare, må SMART+ Zigbee-pærene kobles til et smarthjem-system for partnere som er autorisert til å installere fastvaren. For fastvareoppdateringer er foreløpig autoriserte systemer Schwaiger Home4You og Qivicon/Telekom Magenta SmartHome-system. Se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere) for å se om smarthjem-systemet du bruker, er ett av partnersystemene våre og om det støtter fastvareoppdateringer eller ikke.

2.2.2. KAN JEG OGSÅ KONTROLLERE SMART+ ZIGBEE-PÆRENE UTEN EN SMARTTELEFON ELLER ET NETTBRETT OG ET SMARTHJEM-SYSTEM?

Ja. SMART+ Zigbee-pærer kan også kontrolleres direkte med SMART+ Switch eller Switch Mini som støtter Touchlink. For å finne ut hvordan du bruker Touchlink, kan du se spørsmål 5.2.2. (HVORDAN KAN JEG BRUKE SMART+ ZIGBEE SWITCH TIL Å KONTROLLERE ANDRE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER UTEN BRUK AV ET SMARTHJEM-SYSTEM (VIA TOUCHLINK)?).

Vær oppmerksom på at SMART+ Zigbee-bryterne ikke lenger er kompatible med våre Zigbee 3.0-produkter, se avsnitt 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET MITT BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG MISTET EMBALLASJONEN?).

2.2.3. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PÆRER KOBLES TIL ET KOMPATIBELT SYSTEM?

SMART+ Zigbee-pærene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem til et kompatibelt system. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-pærer i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på en SMART+ Zigbee-pære for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kobler dem sammen med de ulike systemene, kan du se den respektive produsentens kundestøtte eller se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

2.2.4. KAN JEG BETJENE SMART+ ZIGBEE-PÆRER VED Å BRUKE DEN VANLIGE LYSBRYTEREN?

Ja. Du kan bruke den tradisjonelle lysbryteren til å slå SMART+ Zigbee-pærene på og av. Ved å trykke på lysbryteren (strømforsyningen), slås de tilkoblede SMART+ Zigbee-pærene på i standardinnstillingen. Hvis du vil ha mer informasjon om standardinnstillingene, kan du se spørsmål 2.3.1 (HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-PÆRER?).

2.2.5. KAN JEG DIMME SMART+ ZIGBEE-PÆRENE MED EN VANLIG DIMMER?

Nei. Det er ikke mulig å dempe SMART+ Zigbee-pærer med en vanlig dimmer. Du kan selvsagt dimme SMART+ Zigbee-pærene med det kompatible Zigbee-smarthjem-systemet eller SMART+ Zigbee Switches.

2.3.1. HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-PÆRER?

Standardinnstillingen for SMART+ Zigbee-pærene er avhengig Zigbee-versjon:

a) SMART+ Zigbee Light Link-pærer:
For Zigbee Light Link -pærer er standard fabrikkinnstilling slått på ved 100 % lysstyrke med varmthvitt lys. Avhengig av Smart hjem-systemet kan standardinnstillingen endres i alternativene.

b) SMART+ Zigbee 3.0-pærer:
For Zigbee 3.0 -pærer bestemmes standardinnstillingen av den sist brukte innstillingen. Denne sist brukte innstillingen lagres etter 30 sekunder, og inkluderer fargen eller fargetemperaturen og lysstyrken på lampen.

Hvis du vil ha informasjon om hvordan du identifiserer Zigbee-versjonen til SMART-Zigbee-produktet, kan du se del 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG HAR MISTET EMBALLASJEN?).

2.3.2. HVILKE SMART+-PÆRER ER TILGJENGELIGE OG HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON?

Du finner en oversikt over SMART+ Zigbee-produktene her .

2.3.3. HVORDAN VIL MINE SMART+ ZIGBEE-PÆRER REAGERE PÅ ET STRØMBRUDD?

Så snart strømmen er gjenopprettet, skifter de tilkoblede SMART+ Zigbee-pærene til standardinnstillingen. Hvis du vil ha mer informasjon om standardinnstillingene, kan du se spørsmål 2.3.1. (HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-PÆRER?).

2.3.4. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN FOR SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER?

SMART+ Zigbee-pærer bruker den trådløse standarden Zigbee, som har en lignende trådløs frekvens som Wi-Fi. Dette betyr at radiobølger til en viss grad kan trenge gjennom vegger. Avhengig av konstruksjonsmaterialet i en bygning og hindringer som vegger, kan signalet svekkes i enkelte områder. Videre kan ikke signalet trenge inn i overflater som er laget av elektrisk ledende materiale.

Så lenge Zigbee-signalet ikke hemmes, har det en rekkevidde på opptil 30 meter mellom to SMART+ Zigbee-produkter. I tillegg gjentas Zigbee-signalet av hvert SMART+ Zigbee-produkt som er koblet til strømnettet, og er i samme nettverk.

2.3.5. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PÆRER TILBAKESTILLES?

Individuelle SMART+ Zigbee-pærer kan tilbakestilles til fabrikkinnstillingene (leveringsstatus) og konfigureres på nytt uten at hele smarthjem-systemet må installeres på nytt. Du sletter bare pæren i smarthjem-systemet eller tilbakestiller den manuelt ved å:

a) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee Light Link-pærer:
For å tilbakestille en SMART+ Zigbee Light Link -pære til fabrikkinnstilling slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Slå deretter på igjen og vent til pæren blinker raskt én gang som bekreftelse. SMART+ Zigbee-pæren kan nå legges til et smarthjem-system igjen.

b) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee 3.0 RGBW-pærer:
For å tilbakestille en SMART+ Zigbee 3.0 RGBW-pære til fabrikkinnstilling slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Når pæren slås på igjen, blinker den blått, grønt og rødt som bekreftelse, og kan nå legges til i et smarthjem-system igjen.

c) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee 3.0 Tunable White-pærer:
For å tilbakestille en SMART+ Zigbee 3.0 Tunable White-pære til fabrikkinnstilling slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Når pæren slås på igjen, blinker den to ganger kaldt hvitt og varmt hvitt som bekreftelse, og kan nå legges til i et smarthjem-system igjen.

d) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee 3.0 Dimmable-pærer:
For å tilbakestille en SMART+ Zigbee 3.0 Dimmable-pære til fabrikkinnstilling slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Når den slås på igjen, dempes lampen tre ganger opp og ned som bekreftelse, og kan nå legges til i et smarthjem-system igjen.

2.4.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-PÆRE IKKE FUNGERER?

Jobb deg gjennom følgende sjekkliste for å utelukke vanlige feilkilder. Hvis du fremdeles ikke har klart å løse problemet, kan du kontakte vårt støtteteam direkte ved hjelp av følgende kobling .

a) Kontroll av strømforsyningen:
Sørg for at den relevante SMART+ Zigbee-pæren har en fungerende strømforsyning og er slått på. Pæren kan bare motta kommandoer når strømmen/lysbryteren er slått på.

b) Starte på nytt:
Koble den relevante SMART+ Zigbee-pæren fra strømforsyningen i 30 sekunder. Etter at SMART-Zigbee-pæren er koblet til strømforsyningen på nytt, kan det ta opptil tre minutter før tilkoblingen mellom systemet og SMART-Zigbee-pæren gjenopprettes. Hvis SMART+ Zigbee-pæren fremdeles ikke er tilkoblet, må du starte smarthjem-systemet på nytt, appen til smarthjem-systemet, smarttelefonen eller nettbrettet.

c) Redusere forstyrrende faktorer:
Det finnes ulike eksterne forhold som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+-produktet. Prøv følgende for å redusere dem:

– Reduser avstanden mellom SMART+ Zigbee-produktet, smarttelefonen eller nettbrettet der appen til smarthjem-systemet er installert, og kontrollenheten eller det neste Zigbee-nettverksmedlemmet i smarthjem-systemet.

– Slå av enheter som produserer ekstra trafikk på 2,4-GHz-frekvensen i nærheten av SMART+ Zigbee-produktene og smarthjem-systemet.

– Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer, kan ha negativ innvirkning på Zigbee-signalet. Prøv å fjerne dem. Hindringer som vegger kan også svekke rekkevidden.

d) Kontrollere Internett- og Wi-Fi-tilkoblinger:
Når du bruker et smarthjem-system, må du sørge for at det er koblet til hjemmenettverket/Wi-Fi-ruteren og Internett. For å gjøre dette må du åpne smarthjem-appen, sørge for at smarttelefonen eller en annen kompatibel enhet du bruker, er koblet til samme Wi-Fi-hjemmenettverk som smarthjem-systemet. Hvis dette ikke er tilfellet, skal du starte Wi-Fi-ruteren på nytt og koble smarthjem-systemet fra kontakten i minst ti sekunder og deretter koble den til igjen.

e) Legg til i systemet på nytt:
Noen ganger kan det hjelpe å tilbakestille den relevante SMART+ Zigbee-pæren og deretter integrere den i smarthjem-systemet på nytt.

Prøv først å koble SMART+ Zigbee-pæren fra smarthjem-systemet ved hjelp av den relevante appen. Hvis dette ikke fungerte, kan du også tilbakestille SMART+-produkter uten å bruke appen. Se spørsmål 2.3.5. (HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PÆRER TILBAKESTILLES?).

Du kan deretter integrere SMART+ Zigbee-lampen i smarthjem-systemet igjen.

f) Støtte via e-post:
Hvis SMART+ Zigbee-lampen fremdeles ikke fungerer som forventet, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

2.4.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS SMART+ ZIGBEE-PÆREN IKKE VISER FARGEKONFIGURASJONEN SOM JEG VALGTE I SMART HOME-APPEN?

Sjekk først om ditt SMART+ Zigbee-pære er i stand til å vise fargen du valgte. Produkter merket «multicolor» kan vise RGBW farger, produkter merket «Tunable White» kan vise ulike typer hvite farger og produkter merket som at de kan dimmes kan bare dempe lysstyrken opp og ned. Hvis dette ikke løste problemet, kan du ta en titt på del 2.4.1. (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-PÆRE IKKE FUNGERER?).

2.4.3. HVA KAN JEG GJØRE HVIS PROBLEMET IKKE LØSES I DE FORRIGE SVARENE?

Hvis du vil ha mer hjelp, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). Hvis du fremdeles ikke har fått svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

3. SMART+ ZIGBEE-ARMATURER

3.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ ZIGBEE ARMATURER?

Du trenger et smarthjem-system som er kompatibelt med Zigbee Light Link eller Zigbee 3.0. Disse smarthjem-systemene krever vanligvis en smarthjem-kontrollenhet (ofte kalt gateway, bro eller hub), en Internett-tilkobling for installasjon og en kompatibel Android- eller iOS-enhet med den relevante smarthjem-appen. Du finner våre smarthjem-systemer for partnere på SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

3.1.2. MÅ SMART+ ZIGBEE-ARMATURER MONTERES?

De fleste SMART+ Zigbee-armaturene våre er Plug & Play og trenger ikke å monteres. SMART+ Zigbee-armaturene som må monteres, leveres imidlertid med alle nødvendige deler for montering, inkludert strømforsyning, monteringsutstyr eller skjøteledninger. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se vedlagte monteringsinstruksjoner. Hvis SMART+ Zigbee-armaturen ikke fungerer som den skal etter montering, se spørsmål 3.4.1. (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-ARMATUR IKKE FUNGERER?).

3.2.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-ARMATURER OPPDATERES?

SMART+ Zigbee-armaturer kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. Hvis du vil installere ny fastvare, må SMART+ Zigbee-armaturene kobles til et smarthjem-system for partnere som er autorisert til å installere fastvaren. For fastvareoppdateringer er foreløpig autoriserte systemer Schwaiger Home4You og Qivicon/Telekom Magenta SmartHome-system. Se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere) for å se om smarthjem-systemet du bruker, er ett av partnersystemene våre og om det støtter fastvareoppdateringer eller ikke.

3.2.2. KAN JEG OGSÅ KONTROLLERE SMART+ ZIGBEE-ARMATURER UTEN EN SMARTTELEFON ELLER ET NETTBRETT OG ET SMARTHJEM-SYSTEM?

Ja. SMART+ Zigbee-armaturer kan også kontrolleres direkte med SMART+ Switch eller Switch Mini som støtter Touchlink. For å finne ut hvordan du bruker Touchlink, kan du se spørsmål 5.2.2. (HVORDAN KAN JEG BRUKE SMART+ ZIGBEE-BRYTEREN TIL Å KONTROLLERE ANDRE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER UTEN BRUK AV ET SMARTHJEM-SYSTEM (VIA TOUCHLINK)?).

Vær oppmerksom på at SMART+ Zigbee-bryterne ikke lenger er kompatible med våre Zigbee 3.0-produkter, se avsnitt 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET MITT BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG MISTET EMBALLASJONEN?).

3.2.3. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-ARMATURER KOBLES TIL ET KOMPATIBELT SYSTEM?

SMART+ Zigbee-pærene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem til et kompatibelt system. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-pærer i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på en SMART+ Zigbee-armatur for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kobler dem sammen med de ulike systemene, kan du se den respektive produsentens kundestøtte eller se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

3.2.4. KAN JEG BETJENE SMART+ ZIGBEE-ARMATURER VED Å BRUKE DEN VANLIGE LYSBRYTEREN?

Ja. Du kan bruke den tradisjonelle lysbryteren til å slå SMART+ Zigbee-armaturene på og av. Ved å trykke på lysbryteren (strømforsyningen), slås de tilkoblede SMART+ Zigbee-armaturene på i standardinnstillingen. Hvis du vil ha mer informasjon om standardinnstillingene, kan du se spørsmål 3.3.1 (HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-ARMATURER?).

3.2.5. KAN JEG DIMME SMART+ ZIGBEE-ARMATURER VED BRUK AV EN VANLIG DIMMER?

Nei. Det er ikke mulig å dempe SMART+ Zigbee-armaturer med en vanlig dimmer. Du kan selvsagt dimme SMART+ Zigbee-armaturene med det kompatible Zigbee-smarthjem-systemet eller SMART+ Zigbee Switches.

3.3.1. HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-ARMATURER?

Standardinnstillingen for SMART+ Zigbee-armaturene er avhengig av Zigbee-versjonen som brukes:

a) SMART+ Zigbee Light Link-armaturer:
For Zigbee Light Link-produkter er standard fabrikkinnstilling slått på ved 100 % lysstyrke med varmthvitt lys. Avhengig av Smart hjem-systemet kan standardinnstillingen endres i alternativene.

b) SMART+ Zigbee 3.0-armaturer:
For Zigbee 3.0-produkter bestemmes standardinnstillingen av den sist brukte innstillingen. Denne sist brukte innstillingen lagres etter 30 sekunder, og inkluderer fargen eller fargetemperaturen og lysstyrken på armaturen.

Hvis du vil ha informasjon om hvordan du identifiserer Zigbee-versjonen til SMART-Zigbee-produktet, kan du se spørsmål 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG HAR MISTET EMBALLASJEN?).

3.3.2. HVILKE SMART+-ARMATURER ER TILGJENGELIGE OG HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON?

Du finner en oversikt over SMART+ Zigbee-produktene her.

3.3.3. ER DET MULIG Å FORLENGE SMART + FLEX MULTICOLOR?

Ja. SMART+ Flex Multicolor støtter en total LED-stripslengde på 6 m. Du kan koble til opptil 10 flex-stripsbiter som hver har en lengde på 60 cm. For ytterligere informasjon se brukerveiledningen til den aktuelle SMART+ Flex.

3.3.4. ER DET MULIG Å FORLENGE SMART+ BLUETOOTH OUTDOOR FLEX MULTICOLOR?

Vær oppmerksom på at på grunn av værbestandighet er det ikke mulig å forlenge SMART+ Bluetooth Outdoor Flex.

3.3.5. ER DET MULIG Å FORLENGE SMART+ GARDENPOLE MULTICOLOR ELLER SMART+ GARDENPOLE MINI MULTICOLOR?

Ja. Det er mulig å forlenge SMART+ Gardenpole Multicolor eller SMART+ Gardenpole Mini Multicolor med opptil to SMART+ Gardenpole Extensions-sett eller SMART+ Gardenpole Mini Extension-sett. For SMART+ Gardenpole Multicolor fører dette til et maksimalt antall på 11 stolper med en samlet lengde på 23 m (inkl. kabler og strømforsynings tilkobling). For SMART+ Gardenpole Mini Multicolor fører dette til et maksimalt antall på 11 ministolper med en samlet lengde på 11 m (inkl. kabler og strømforsyningstilkobling).

3.3.6. HVORDAN VIL MINE SMART+ ZIGBEE-ARMATURER REAGERE PÅ ET STRØMBRUDD?

Så snart strømmen er gjenopprettet igjen, skifter de tilkoblede SMART+ Zigbee-armaturene til standardinnstillingen. Hvis du vil ha mer informasjon om standardinnstillingene, kan du se spørsmål 3.3.1 (HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-ARMATURER?).

3.3.7. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN FOR SMART+ ZIGBEE-ARMATURER?

SMART+ Zigbee-armaturer bruker trådløs standard Zigbee, som har en lignende trådløs frekvens som Wi-Fi. Dette betyr at radiobølger til en viss grad kan trenge gjennom vegger. Avhengig av konstruksjonsmaterialet i en bygning og hindringer som vegger, kan signalet svekkes i enkelte områder. Videre kan ikke signalet trenge inn i overflater som er laget av elektrisk ledende materiale.

Så lenge Zigbee-signalet ikke hemmes, har det en rekkevidde på opptil 30 meter mellom to SMART+ Zigbee-produkter. I tillegg gjentas Zigbee-signalet av hvert SMART+ Zigbee-produkt som er koblet til strømnettet, og er i samme nettverk.

3.3.8. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-ARMATURER TILBAKESTILLES?

Individuelle SMART+-produkter kan tilbakestilles til fabrikkinnstillingene (leveringsstatus) og konfigureres på nytt uten at hele smarthjem-systemet må installeres på nytt. Du sletter bare armaturen i smarthjem-systemet eller tilbakestiller den manuelt ved å:

a) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee Light Link-armaturer:
Hvis du vil tilbakestille en SMART+ Zigbee Light Link-armatur til fabrikkinnstillingene, slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Slå deretter på igjen og vent til armaturen blinker raskt én gang som bekreftelse. SMART+ Zigbee-armaturen kan nå legges til et smarthjem-system igjen.

b) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee 3.0 RGBW-armaturer:
Hvis du vil tilbakestille en SMART+ Zigbee 3.0 RGBW-armatur til fabrikkinnstillingene, slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Når armaturen slås på igjen, blinker den blått, grønt og rødt som bekreftelse, og kan nå legges til i et smarthjem-system igjen.

c) Tilbakestilling av SMART+ Zigbee 3.0 Tunable White-armaturer:
Hvis du vil tilbakestille en SMART+ Zigbee 3.0 Tunable White-armatur til fabrikkinnstillingene, slår du den PÅ i fem sekunder og deretter AV i fem sekunder fem ganger etter hverandre. Når armaturen slås på igjen, blinker den to ganger kaldt hvitt og varmt hvitt som bekreftelse, og kan nå legges til i et smarthjem-system igjen.

3.4.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS ET SMART+ ZIGBEE-ARMATUR IKKE FUNGERER?

Jobb deg gjennom følgende sjekkliste for å utelukke vanlige feilkilder. Hvis du fremdeles ikke har klart å løse problemet, kan du kontakte vårt støtteteam direkte ved hjelp av følgende kobling .

a) Kontroller at alle delene er montert på riktig måte:
1. De følgende SMART+ Zigbee-armaturene har en bestemt vinkel og retning som kontaktdelene mellom strømforsyningen og armaturen må kobles til. Riktig vinkel og retning kan identifiseres av hakkene på begge deler av de respektive tilkoblingskablene:

Smart+ Outdoor Flex Multicolor

Smart+ Gardenpole Multicolor

– SMART+ Gardenpole Multicolor Extension

- SMART+ Gardenpole Mini Multicolor

– SMART+ Gardenpole Mini Multicolor Extension

2. De følgende SMART+ Zigbee-armaturene har spesielle merker på endene av delene som kan forbindes, som angir den riktige retningen for forbindelsen mellom to elementer. Sørg for at merkene mellom to tilkoblede deler alltid samsvarer med hverandre:

- SMART+ Flex 3P Multicolor,

Flex Extension Multicolor

3. Følgende SMART+ Zigbee armaturer må kobles manuelt for strømforsyning. Sørg for at de forskjellige ledningene er koblet til riktig motstykke, og at ledningene sitter helt fast i strømkontaktklammen. Vær oppmerksom på at koblingen av disse armaturene må utføres av en elektriker:

- SMART+ Outdoor Lantern Multicolor

- SMART+ Outdoor Lantern Modern Wall Multicolor

- SMART+ Ceiling Tunable White

- SMART+ Tibea Ceiling

- SMART+ Tibea Pendant

- SMART+ Tibea Mini

b) Kontroll av strømforsyning:
Sørg for at den relevante SMART+ Zigbee-armaturen har en fungerende strømforsyning og er slått på. Armaturen kan bare motta kommandoer når strømmen/lysbryteren er slått på.

c) Tilbakestilling:
Koble den relevante SMART+ Zigbee-armaturen fra strømforsyningen i 30 sekunder. Etter at SMART-ZigBee-armaturen er koblet til strømforsyningen på nytt, kan det ta opptil tre minutter før tilkoblingen mellom systemet og SMART-Zigbee-lampen gjenopprettes. Hvis armaturen fremdeles ikke er tilkoblet, må du starte smarthjem-systemet på nytt, appen til smarthjem-systemet, smarttelefonen eller nettbrettet.

d) Reduksjon av forstyrrende faktorer:
Det finnes ulike eksterne forhold som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+-produktet. Prøv følgende for å redusere dem:

– Reduser avstanden mellom SMART+ Zigbee-produktet, smarttelefonen eller nettbrettet der appen til smarthjem-systemet er installert, og kontrollenheten eller det neste Zigbee-nettverksmedlemmet i smarthjem-systemet.

– Slå av enheter som produserer ekstra trafikk på 2,4-GHz-frekvensen i nærheten av SMART+-produktene og smarthjem-systemet.

– Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer, kan ha negativ innvirkning på Zigbee-signalet. Prøv å fjerne dem. Hindringer som vegger kan også svekke rekkevidden.

e) Kontroll av internett- og Wi-Fi-tilkoblinger:
Når du bruker et smarthjem-system, må du sørge for at det er koblet til hjemmenettverket/Wi-Fi-ruteren og Internett. For å gjøre dette må du åpne smarthjem-appen, sørge for at smarttelefonen eller en annen kompatibel enhet du bruker, er koblet til samme Wi-Fi-hjemmenettverk som smarthjem-systemet. Hvis dette ikke er tilfellet, skal du starte Wi-Fi-ruteren på nytt og koble smarthjem-systemet fra kontakten i minst ti sekunder og deretter koble den til igjen.

f) Legg til i systemet på nytt:
Det kan hjelpe å tilbakestille den relevante SMART+ Zigbee-armaturen og deretter integrere den i smarthjem-systemet.

Prøv først å koble SMART+ Zigbee-armaturen fra smarthjem-systemet ved hjelp av den relevante appen. Hvis dette ikke fungerte, kan du også tilbakestille SMART+-produkter uten å bruke appen. Se spørsmål 3.3.8 (HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-ARMATURER TILBAKESTILLES?).

Du kan deretter integrere SMART+ Zigbee-armaturen i smarthjem-systemet igjen.

g) Støtte via e-post:
Hvis SMART+ Zigbee-armaturen fremdeles ikke fungerer som forventet, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

3.4.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS SMART+ ZIGBEE-ARMATUREN IKKE VISER FARGEKONFIGURASJONEN SOM JEG VALGTE I SMART HOME-APPEN?

Sjekk først om ditt SMART+ Zigbee-produkt er i stand til å vise fargen du valgte. Produkter merket «multicolor» kan vise RGBW farger, produkter merket «Tunable White» kan vise ulike typer hvite farger og produkter merket som at de kan dimmes kan bare dempe lysstyrken opp og ned. Hvis SMART+-armaturen skal kunne vise farger, men likevel ikke viser riktig farge, kan dette forårsakes av feilmontering av koblingene mellom Smart+ Zigbee-armaturen og kontrollenheten. For dette kan du ta en titt på spørsmål 3.4.1 (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-ARMATUR IKKE FUNGERER?).

3.4.3. HVA KAN JEG GJØRE HVIS PROBLEMET IKKE LØSES I DE FORRIGE SVARENE?

Hvis du vil ha mer hjelp, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). Hvis du fremdeles ikke har fått svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

4. SMART+ ZIGBEE PLUG

4.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER?

Du trenger et smarthjem-system som er kompatibelt med Zigbee Light Link eller Zigbee 3.0. Disse smarthjem-systemene krever vanligvis en smarthjem-kontrollenhet (ofte kalt gateway, bro eller hub), en Internett-tilkobling for installasjon og en kompatibel Android- eller iOS-enhet med den relevante smarthjem-appen. Du finner våre smarthjem-systemer for partnere på SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

4.1.2. MÅ SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER MONTERES?

Alle våre SMART+ Zigbee-kontakter er Plug & Play og trenger ikke å monteres.

4.1.3. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE UTENDØRSKONTAKTEN MONTERES?

Inkludert i SMART+ Outdoor Plug-pakken finnes det en metallstang til å sette i bakken, og den kan enkelt festes på den nedre delen av kontakten i braketter du har fra før.

4.2.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER OPPDATERES?

SMART+ Zigbee-kontakter kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. Hvis du vil installere ny fastvare, må SMART+ Zigbee-kontaktene kobles til et smarthjem-system for partnere som er autorisert til å installere fastvaren. For fastvareoppdateringer er foreløpig autoriserte systemer Schwaiger Home4You og Qivicon/Telekom Magenta SmartHome-system. Se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere) for å se om smarthjem-systemet du bruker, er ett av partnersystemene våre og om det støtter fastvareoppdateringer eller ikke.

4.2.2. KAN JEG OGSÅ KONTROLLERE SMART+ ZIGBEE-KONTAKTENE UTEN EN SMARTTELEFON ELLER ET NETTBRETT OG ET SMARTHJEM-SYSTEM?

Ja. SMART+ Zigbee-kontakter kan også kontrolleres direkte med SMART+ Switch eller Switch Mini som støtter Touchlink. For å finne ut hvordan du bruker Touchlink, kan du se spørsmål 5.2.2. (HVORDAN KAN JEG BRUKE SMART+ ZIGBEE SWITCH TIL Å KONTROLLERE ANDRE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER UTEN BRUK AV ET SMARTHJEM-SYSTEM (VIA TOUCHLINK)?).

Vær oppmerksom på at SMART+ Zigbee-bryterne ikke lenger er kompatible med våre Zigbee 3.0-produkter, se avsnitt 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET MITT BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG MISTET EMBALLASJONEN?).

4.2.3. HVORDAN KAN SMART+ BLUETOOTH-KONTAKTEN KOBLES TIL ET KOMPATIBELT SYSTEM?

SMART+ Zigbee-kontakten er en Plug & Play-løsning. Hvis du vil koble den til et kompatibelt smarthjem-system, kan du ganske enkelt starte sammenkoblingsprosessen til smarthjem-systemet og deretter koble Smart+ Zigbee-kontakten til strømnettet. Om cirka 30 sekunder vil den vises i systemet. Hvis dette mislykkes, kan du se spørsmål 4.4.1. (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-KONTAKT IKKE KOBLER SEG SAMMEN MED SMARTHJEM-SYSTEMET?) eller 4.4.2. (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-KONTAKT IKKE FUNGERER?).

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kobler dem sammen med de ulike systemene, kan du se den respektive produsentens kundestøtte eller se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

4.3.1. HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ ZIGBEE-KONTAKTENE?

Av sikkerhetsmessige årsaker vil våre SMART+ Zigbee-kontakter alltid være slått av når de er koblet til strømnettet.

4.3.2. HVILKE SMART+-KONTAKTER ER TILGJENGELIGE OG HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON?

Du finner en oversikt over SMART+ Zigbee-produktene her.

4.3.3. HVORDAN VIL MINE SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER REAGERE PÅ ET STRØMBRUDD?

Av sikkerhetsmessige årsaker vil våre SMART+ Zigbee-kontakter alltid være slått av når de er koblet til strømnettet. Dette betyr at så snart strømmen er gjenopprettet, vil SMART+ Zigbee-kontakten være avslått selv om den tidligere var slått på.

4.3.4. KAN JEG SLÅ SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER MANUELT AV OG PÅ?

Ja. SMART+ Zigbee-kontaktene er utstyrt med en manuell strømknapp. Strømknappen har en status-LED-lampe som indikerer nåværende status til kontakten. På SMART+-kontakten er knappen plassert på forsiden av produktet, og på SMART+-utendørskontakten er knappen plassert rett ved siden av kontakten.

4.3.5. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN FOR SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER?

SMART+ Zigbee-kontakter bruker trådløs standard Zigbee, som har en lignende trådløs frekvens som Wi-Fi. Dette betyr at radiobølger til en viss grad kan trenge gjennom vegger. Avhengig av konstruksjonsmaterialet i en bygning og hindringer som vegger, kan signalet svekkes i enkelte områder. Videre kan ikke signalet trenge inn i overflater som er laget av elektrisk ledende materiale.

Så lenge Zigbee-signalet ikke hemmes, har det en rekkevidde på opptil 30 meter mellom to SMART+ Zigbee-produkter. I tillegg gjentas Zigbee-signalet av hvert SMART+ Zigbee-produkt som er koblet til strømnettet, og er i samme nettverk.

4.3.6. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER TILBAKESTILLES?

Individuelle SMART+ Zigbee-kontakter kan tilbakestilles til fabrikkinnstillingene (leveringsstatus) og konfigureres på nytt uten at hele smarthjem-systemet må installeres på nytt. Du sletter bare den individuelle kontakten i smarthjem-systemet. Du kan også tilbakestille en SMART+ Zigbee-kontakt manuelt. Trykk på og hold inne strømknappen på kontakten i minst ti sekunder til du hører en klikkelyd eller ser at status-LED-lampen blinker flere ganger.

4.4.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-KONTAKT IKKE KOBLER SEG SAMMEN MED SMARTHJEM-SYSTEMET?

SMART+ Zigbee-kontakten er en Plug & Play-løsning. Normalt sett skal det være mulig å koble sammen SMART+ Zigbee-kontakten ved ganske enkelt å starte sammenkoblingsprosessen for det kompatible smarthjem-systemet og koble Smart+ Zigbee-kontakten til strømnettet.

Hvis dette ikke fungerte, følger du denne fremgangsmåten:

1. Start sammenkoblingsprosessen til smarthjem-systemet. Systemet skal åpne et sammenkoblingsvindu der Zigbee-enheter kan kobles sammen.
2. Koble SMART+ Zigbee kontakten til strømnettet.
3. Trykk på og hold inne strømknappen på kontakten i minst ti sekunder til du hører en klikkelyd eller ser at status-LED-lampen blinker flere ganger.
4. SMART+ Zigbee-kontakten skal vises i systemet i ca 30 sekunder.

4.4.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-KONTAKT IKKE FUNGERER?

Jobb deg gjennom følgende sjekkliste for å utelukke vanlige feilkilder. Hvis du fremdeles ikke har klart å løse problemet, kan du kontakte vårt støtteteam direkte ved hjelp av følgende kobling . Vårt kundestøtteteam hjelper deg gjerne:

a) Kontroll av strømforsyningen:
Sørg for at den relevante SMART+ Zigbee-kontakten har en fungerende strømforsyning. Kontakten kan kun motta kommandoer når strømmen er slått på.

b) Starte på nytt:

Koble den relevante SMART+ Zigbee-kontakten fra strømforsyningen i 30 sekunder. Etter at SMART+ Zigbee-kontakten er koblet til strømforsyningen på nytt, kan det ta opptil tre minutter før tilkoblingen mellom systemet og SMART+ Zigbee-kontakten gjenopprettes. Hvis SMART+ Zigbee-pæren fremdeles ikke er tilkoblet, må du starte smarthjem-systemet på nytt, appen til smarthjem-systemet, smarttelefonen eller nettbrettet.

c) Redusere forstyrrende faktorer:
Det finnes ulike eksterne forhold som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+-produktet. Prøv følgende for å redusere dem:

– Reduser avstanden mellom SMART+ Zigbee-produktet, smarttelefonen eller nettbrettet der appen til smarthjem-systemet er installert, og kontrollenheten eller det neste Zigbee-nettverksmedlemmet i smarthjem-systemet.

– Slå av enheter som produserer ekstra trafikk på 2,4-GHz-frekvensen i nærheten av SMART+-produktene og smarthjem-systemet.

– Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer, kan ha negativ innvirkning på Zigbee-signalet. Prøv å fjerne dem. Hindringer som vegger kan også svekke rekkevidden.

d) Kontrollere Internett- og Wi-Fi-tilkoblinger:
Når du bruker et smarthjem-system, må du sørge for at det er koblet til hjemmenettverket/Wi-Fi-ruteren og Internett. For å gjøre dette må du åpne smarthjem-appen, sørge for at smarttelefonen eller en annen kompatibel enhet du bruker, er koblet til samme Wi-Fi-hjemmenettverk som smarthjem-systemet. Hvis dette ikke er tilfellet, skal du starte Wi-Fi-ruteren på nytt og koble smarthjem-systemet fra kontakten i minst ti sekunder og deretter koble den til igjen.

e) Legg til i systemet på nytt:
Noen ganger kan det hjelpe å tilbakestille den relevante SMART+ Zigbee-kontakten og deretter integrere den i smarthjem-systemet på nytt.

Prøv først å koble SMART+ Zigbee-kontakten fra smarthjem-systemet ved hjelp av den relevante appen. Hvis dette ikke fungerte, kan du også tilbakestille SMART+-produkter uten å bruke appen. Se spørsmål 4.3.6. (HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-KONTAKTER TILBAKESTILLES?).

Du kan deretter integrere SMART+ Zigbee-kontakten i smarthjem-systemet igjen.

f) Støtte via e-post:
Hvis SMART+ Zigbee-kontakten fremdeles ikke fungerer som forventet, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

4.4.3. HVA KAN JEG GJØRE HVIS ENHETER SOM ER KOBLET TIL SMART+ ZIGBEE-KONTAKTEN, IKKE SER UT TIL Å VÆRE SLÅTT HELT AV?

For enkelte elektriske enheter som er koblet til en SMART+ Zigbee-kontakt, kan det være et problem der status eller andre LED-lamper på enheten ser ut til å lyse etter at SMART+ Zigbee-kontakten er slått av. I de fleste tilfeller kan dette enkelt løses ved å rotere SMART+ Zigbee-kontakten 180 grader før du plugger den inn i stikkontakten igjen.

4.4.4. HVA KAN JEG GJØRE HVIS PROBLEMET IKKE LØSES I DE FORRIGE SVARENE?

Hvis du vil ha mer hjelp, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). Hvis du fremdeles ikke har fått svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

5. SMART+ ZIGBEE SWITCHES

5.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ ZIGBEE SWITCHES?

SMART+ Zigbee Switches har muligheten til å brukes uten et ekstra smarthjem-system. Du kan koble opptil ti SMART+ Zigbee-pærer, -armaturer eller -kontakter til én SMART+ Zigbee Switch via Touchlink-funksjonen.

For å få full funksjonalitet for SMART+ Zigbee Switches trenger du en OSRAM LIGHTIFY-gateway som krever en Internett-forbindelse for installasjon og en Android- eller iOS-enhet med LIGHTIFY-appen.
 

Vær oppmerksom på at SMART+ Zigbee-bryterne ikke lenger er kompatible med våre Zigbee 3.0-produkter, se avsnitt 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET MITT BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG MISTET EMBALLASJONEN?).

5.1.2. MÅ SMART+ ZIGBEE SWITCHES MONTERES?

Alle våre SMART+ Zigbee-brytere er Plug & Play og trenger ikke å monteres.

5.1.3. ER DET MULIG Å MONTERE SMART+ ZIGBEE SWITCH PÅ EN VEGG?

Ja. SMART+ Zigbee-brytere leveres med enkle og fleksible monteringsløsninger, som gjør det mulig å bruke bryteren som en fjernkontroll og/eller som en veggbryter:

a) Montering av SMART+ Switch:
SMART+ Switch-pakken inneholder selve bryteren (inkl. batterier), en veggkontakt, en metallbakplate og to alternativer for montering av metallbakplaten. Start med å montere metallbakplaten med den flate siden mot veggen. Du kan gjøre dette enten med den vedlagte tosidige klebeputen eller med to medfølgende skruer som må monteres i veggen med plugger. Deretter kan du dytte veggkontakten med de fire stiftene i metallbakplaten. Nå kan SMART+ Zigbee-bryteren festes på veggkontakten med den magnetiske baksiden. For ytterligere illustrasjoner av monteringsprosessen, kan du se monteringsveiledningen som følger med emballasjen.

a) Montering av SMART+ Switch Mini:
SMART+ Switch Mini kan monteres på veggen med en oval stift som må monteres med en skrue og plugg. Alle nødvendige deler for montering er inkludert i emballasjen. For ytterligere illustrasjoner av monteringsprosessen, kan du se monteringsveiledningen som følger med emballasjen.

5.2.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE SWITCHES OPPDATERES?

SMART+ Zigbee-brytere kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. For å installere ny fastvare må SMART+ Zigbee-bryterne være koblet til et OSRAM LIGHTIFY-system.

5.2.2. HVORDAN KAN JEG BRUKE SMART+ ZIGBEE SWITCH TIL Å KONTROLLERE ANDRE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER UTEN BRUK AV ET SMARTHJEM-SYSTEM (VIA TOUCHLINK)?

SMART+ Zigbee-bryterne har muligheten til å sende ut Zigbee-kommandoer til en gruppe med kompatible Smart+ Zigbee-produkter uten behov for konfigurasjon i et smarthjem-system. For å gjøre dette må SMART+ Zigbee-bryteren kobles sammen med SMART+ Zigbee-produktet via en funksjon kalt Touchlink:

a) Bruk Touchlink med SMART+ Switch:
1. Koble til SMART+ Zigbee-produktet du vil koble til SMART+ Switch, og vent i 20 sekunder. Kun ett produkt kan kobles sammen innenfor én Touchlink-syklus.
2. Hold SMART+ Switch 1–5 cm unna det aktuelle Smart+ Zigbee-produktet.
Vær oppmerksom på at noen SMART+ Zigbee-armaturer har en separat kontrollenhet mellom strømforsyningen og selve armaturen. For Touchlink-sammenkobling holder du SMART+ Switch innenfor 1–5 cm avstand til kontrollenheten.
3. Trykk på og hold inne venstre og høyre nedre knapper i opptil 10 sekunder. Status-LED-lampe for SMART+ Switch vil blinke blått flere ganger. Slipp knappene umiddelbart når status-LED-lampen slutter å blinke, og lyser konstant blått.
4. Sammenkoblingen er fullført når status LED-lampen blinker blått igjen, og det tilsvarende SMART+ Zigbee-produktet blinker én gang. Hvis sammenkoblingen ikke er fullført, blinker status-LED-lampen rødt. Hvis dette er tilfelle, må du starte på nytt med trinn 2.

b) Bruk Touchlink med SMART+ Switch Mini:
1. Koble til SMART+ Zigbee-produktet du vil koble til SMART+ Switch, og vent i 20 sekunder. Kun ett produkt kan kobles sammen innenfor én Touchlink-syklus.
2. Hold SMART+ Switch Mini 1–5 cm unna det aktuelle Smart+ Zigbee-produktet.
Vær oppmerksom på at noen SMART+ Zigbee-armaturer har en separat kontrollenhet mellom strømforsyningen og selve armaturen. For Touchlink-sammenkobling holder du SMART+ Switch innenfor 1–5 cm avstand til kontrollenheten.
3. Trykk på og hold inne den nedre og øvre knappen i opptil 10 sekunder. Status-LED-lampen for SMART+ Switch Mini vil blinke blått flere ganger. Slipp knappene umiddelbart når status-LED-lampen slutter å blinke, og lyser konstant blått.
4. Sammenkoblingen er fullført når status LED-lampen blinker blått igjen, og det tilsvarende SMART+ Zigbee-produktet blinker én gang. Hvis sammenkoblingen ikke er fullført, blinker status-LED-lampen rødt. Hvis dette er tilfelle, må du starte på nytt med trinn 2.

5.2.3. HVOR MANGE PRODUKTER KAN KONTROLLERES AV ÉN SMART+ ZIGBEE SWITCH VED HJELP AV TOUCHLINK-FUNKSJONEN?

Du kan kontrollere opptil 10 kompatible SMART-Zigbee-produkter med én SMART + Zigbee Switch.

5.2.4. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE SWITCHES KOBLES TIL ET KOMPATIBELT SYSTEM?

SMART+ Zigbee-bryterne må være i sammenkoblingsmodus, og sammenkoblingsvinduet til det kompatible smarthjem-systemet må være åpent for å koble til SMART+ Switches:

a) Stille inn en SMART+-bryter i sammenkoblingsmodus:
1. Sørg for at batteriet til SMART+ Switch er satt inn på riktig måte. Det kan hende du må fjerne beskyttelsesstripsene til batteriet.
2. Trykk på og hold inne den nedre venstre og øvre høyre knappen samtidig. Status-LED-lampen skal kontinuerlig blinke blått mens du holder nede knappene.
3. Slipp knappene etter 3 sekunder. Status-LED-lampen skal sende ut en kort sekvens med blå blink og deretter slutte å blinke.
4. Innen 30 sekunder skal SMART+ Switch vises i smarthjem-systemet.

b) Innstilling av en SMART + Switch Mini i sammenkoblingsmodus:
1. Sørg for at batteriet til SMART+ Switch Mini er satt inn på riktig måte. Det kan hende du må fjerne beskyttelsesstripsene til batteriet.
2. Trykk på og hold inne den midtre og øvre knappen samtidig. Status-LED-lampen skal kontinuerlig blinke grønt mens du holder nede knappene.
3. Slipp knappene etter 3 sekunder. Status-LED-lampen skal sende ut en kort sekvens med grønne blink og deretter slutte å blinke.
4. Innen 30 sekunder skal SMART+ Switch Mini vises i smarthjem-systemet.

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kobler dem sammen med de ulike systemene, kan du se den respektive produsentens kundestøtte eller se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

 

5.3.1. HVA ER STANDARD NØKKELTILORDNING AV SMART+ ZIGBEE SWITCHES?

a) Standard nøkkeltilordning for SMART+ Switch:

– Nedre venstre knapp: «kort trykk» – > slå av, «langt trykk»-> dim ned

– Nedre høyre knapp: «kort trykk» – > juster til varmere lys, «langt trykk» -> fargelooping

– Øvre venstre knapp: «kort trykk» – > slå på, «langt trykk» – > dim opp

– Øvre høyre knapp: «kort trykk» – > juster til kaldere lys, «langt trykk» -> fargelooping

a) Standard nøkkeltilordning for SMART+ Switch Mini:

– Øvre knapp: «kort trykk» – > slå på, «langt trykk» – > dim opp

– Midtre knapp: «kort trykk» -> drei til 2700 k varmt hvitt, «langt trykk» -> fargelooping

– Nedre knapp: «kort trykk» – > slå av, «langt trykk»-> dim ned

5.3.2. KAN STANDARD NØKKELTILORDNING AV SMART+ ZIGBEE SWITCHES ENDRES?

Ja, standard nøkkeltilordning kan konfigureres ved hjelp av OSRAM LIGHTIFY-systemet. Det er mulig å lagre opptil 8 forskjellige kommandoer i én SMART+ Switch og opptil 6 forskjellige kommandoer i én SMART+ Switch Mini. Hvis du vil ha mer informasjon om kompatibilitet, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

5.3.3. ER SMART+-BRYTERNE MED SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KOMPATIBLE?

Nei, SMART+ Zigbee-produkter med Zigbee 3.0 kan i de fleste tilfeller ikke kobles til SMART+-svitsjene. For mer informasjon om hvordan du identifiserer Zigbee-versjonen av SMART+ Zigbee-produktet ditt, se spørsmål 1.3.1. (HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM SMART+ ZIGBEE-PRODUKTET MITT BRUKER ZIGBEE 3.0 ELLER ZIGBEE LIGHT LINK, SELV OM JEG MISTET EMBALLASJONEN?).

5.3.4. HVOR LENGE VARER SMART+ ZIGBEE SWITCH-BATTERIET?

Det utskiftbare SMART+ Zigbee Switch-batteriet har en brukstid på opptil tre år ved standard bruk med cirka 25 klikk per dag. Tilstedeværelse av andre trådløse nettverk (f.eks. Wi-Fi osv.) og lengre avstand til de styrte produktene kan redusere batteriytelsen.

5.3.5. HVILKE SMART+-KONTAKTER ER TILGJENGELIGE OG HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON?

Du finner en oversikt over SMART+ Zigbee-produktene her .

5.3.6. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN FOR SMART+ ZIGBEE SWITCHES?

SMART+ Zigbee-brytere bruker trådløs standard Zigbee, som har en lignende trådløs frekvens som Wi-Fi. Dette betyr at radiobølger til en viss grad kan trenge gjennom vegger. Avhengig av konstruksjonsmaterialet i en bygning og hindringer som vegger, kan signalet svekkes i enkelte områder. Videre kan ikke signalet trenge inn i overflater som er laget av elektrisk ledende materiale.

Så lenge Zigbee-signalet ikke hemmes, har det en rekkevidde på opptil 30 meter mellom to SMART+ Zigbee-produkter. I tillegg gjentas Zigbee-signalet av hvert SMART+ Zigbee-produkt som er koblet til strømnettet.

5.3.7. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE SWITCHES TILBAKESTILLES?

Individuelle SMART+ Zigbee-brytere kan tilbakestilles til fabrikkinnstillingene (leveringsstatus) og konfigureres på nytt uten at hele smarthjem-systemet må installeres på nytt:

a) Tilbakestilling av SMART+ Switch:

Trykk på og hold inne øvre venstre og nedre høyre knappen i opptil 10 sekunder. Under tilbakestilling blinker status LED-lampen grønt sakte flere ganger. Etter en vellykket tilbakestilling blinker pæren grønt raskt i noen sekunder.

b) Tilbakestilling av en SMART + Switch Mini:

Trykk på og hold inne den midtre og nedre knappen i opptil 10 sekunder. Under tilbakestilling blinker status LED-lampen grønt sakte flere ganger. Etter en vellykket tilbakestilling blinker pæren grønt raskt i noen sekunder.

5.4.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE SWITCH IKKE FUNGERER?

Jobb deg gjennom følgende sjekkliste for å utelukke vanlige feilkilder. Hvis du fremdeles ikke har klart å løse problemet, kan du kontakte vårt støtteteam direkte ved hjelp av følgende kobling . Vårt kundestøtteteam hjelper deg gjerne:

a) Kontrollere batteriet:
Sørg for at den aktuelle bryteren har en fungerende strømforsyning gjennom batteriet. Du kan teste dette ved å starte enten tilbakestillings- eller Touchlink-prosessen og kontrollere om status-LED-lampen reagerer.

b) Starte på nytt:
Ta ut batteriet til bryteren i noen sekunder, og sett det inn igjen. Det kan ta opptil tre minutter å koble til på nytt.

Hvis bryteren fremdeles ikke er tilkoblet, må du starte smarthjem-systemet på nytt, appen til smarthjem-systemet, smarttelefonen eller nettbrettet.

c) Redusere forstyrrende faktorer:
Det finnes ulike eksterne forhold som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+-produktet. Prøv følgende for å redusere dem:

– Reduser avstanden mellom SMART+ Zigbee-produktet, smarttelefonen eller nettbrettet der appen til smarthjem-systemet er installert, og kontrollenheten eller det neste Zigbee-nettverksmedlemmet i smarthjem-systemet.

– Slå av enheter som produserer ekstra trafikk på 2,4-GHz-frekvensen i nærheten av SMART+-produktene og smarthjem-systemet.

– Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer, kan ha negativ innvirkning på Zigbee-signalet. Prøv å fjerne dem.

d) Kontrollere Internett- og Wi-Fi-tilkoblinger:
Når du bruker et smarthjem-system, må du sørge for at det er koblet til hjemmenettverket/Wi-Fi-ruteren og Internett. For å gjøre dette må du åpne smarthjem-appen, sørge for at smarttelefonen eller en annen kompatibel enhet du bruker, er koblet til samme Wi-Fi-hjemmenettverk som smarthjem-systemet. Hvis dette ikke er tilfellet, skal du starte Wi-Fi-ruteren på nytt og koble smarthjem-systemet fra kontakten i minst ti sekunder og deretter koble den til igjen.

e) Legg til i systemet på nytt:
Det kan hjelpe å tilbakestille den relevante SMART+ Zigbee-kontakten og deretter integrere den i smarthjem-systemet.

Prøv først å koble SMART+ Zigbee-bryteren fra smarthjem-systemet ved hjelp av den relevante appen. Hvis dette ikke fungerte, kan du også tilbakestille SMART+-produkter uten å bruke appen. Se spørsmål 5.3.6. (HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE SWITCHES TILBAKESTILLES?).

Du kan deretter integrere SMART+ Zigbee-bryteren i smarthjem-systemet igjen.

f) Støtte via e-post:
Hvis en SMART+ Zigbee-bryter fremdeles ikke fungerer som forventet, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

5.4.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS PROBLEMET IKKE LØSES I DE FORRIGE SVARENE?

Hvis du vil ha mer hjelp, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). Hvis du fremdeles ikke har fått svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

6. SMART+ ZIGBEE MOTION SENSOR

6.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ ZIGBEE MOTION SENSORS?

Du trenger et smarthjem-system som er kompatibelt med SMART+ Zigbee Motion Sensor. Disse smarthjem-systemene krever vanligvis en smarthjem-gateway eller -bro, en Internett-tilkobling for installasjon og en kompatibel Android- eller iOS-enhet med den relevante smarthjem-appen. SMART+ Motion Sensor er for øyeblikket kompatibel med:

• Amazon Echo Plus og Echo-show (2. Gen)

• OSRAM LIGHTIFY Gateway

• Qivicon/Telecom HomeBase

Hvis du vil ha mer informasjon om våre smarthjem-systemer for partnere, kan du se SMART+-nettstedet eller i del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

6.1.2. MÅ SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSORER MONTERES?

Alle våre SMART+ Zigbee-bevegelsessensorer er Plug & Play og trenger ikke å monteres.

6.1.3. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSOREN MONTERES?

SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren har to installasjonsalternativer. Du kan enten installere den med de vedlagte skruene eller lime på flate overflater, eller mellom to vegger som er i 90 graders vinkel i forhold til hverandre. Vær oppmerksom på at hvis du installerer bevegelses sensoren på skrå overflater, påvirkes registreringsfeltet til sensoren. Du finner mer informasjon om installasjonsprosessen i installasjonsveiledningen vedlagt i emballasjen.

6.2.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSORER OPPDATERES?

SMART+ Zigbee-bevegelsessensorer kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. Hvis du vil installere ny fastvare, må SMART+ Zigbee-bevegelsessensorene kobles til et av de ovenstående smarthjem-systemene for partnere som er autorisert til å installere fastvaren. For fastvareoppdateringer er foreløpig autoriserte systemer OSRAM LIGHTIFY, Samsung SmartThings og Qivicon/Telekom Magenta SmartHome-system. Se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere) for å se om smarthjem-systemet du bruker, er ett av partnersystemene våre og om det støtter fastvareoppdateringer eller ikke.

6.2.2. KAN JEG BRUKE SMART+ ZIGBEE-BEVEGELSESSENSORER UTEN EN SMARTTELEFON ELLER NETTBRETT OG ET SMARTHJEM-SYSTEM?

For å fungere på riktig måte må SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren konfigureres i et kompatibelt smarthjem-system. Det er derfor ikke mulig å bruke SMART-Zigbee-bevegelsessensorer uten en smarttelefon eller et nettbrett og et smarthjem-system. Hvis du vil ha mer informasjon om kompatible smarthjem-systemer, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

6.2.3. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-BEVEGELSESSENSOREN KOBLES TIL ET KOMPATIBELT SYSTEM?

SMART+ ZigBee-bevegelsessensoren må være i sammenkoblingsmodus for å koble den til et kompatibelt system. Den enkleste måten å sette en SMART+-bevegelsessensor inn i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at den tilbakestilles og deretter ganske enkelt ta ut og sette inn batteriet igjen. Hvis dette ikke fungerer, kan du ta en titt på spørsmål 6.4.1 (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSOR IKKE VIL KOBLE SEG SAMMEN MED SMARTHJEM-SYSTEMET?) eller 6.4.2. (HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-BEVEGELSESSENSOR IKKE FUNGERER?). Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kobler dem sammen med de ulike systemene, kan du se den respektive produsentens kundestøtte eller se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere).

6.3.1. HVILKE SMART+-PRODUKTER ER TILGJENGELIGE OG HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON?

Du finner en oversikt over SMART+-produktene her.

6.3.2. HVA ER REGISTRERINGSOMRÅDET FOR SMART+ ZIGBEE MOTION SENSOR?

Registreringsområdet for SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren kan være opptil 4,5 m. Feltet for registrering er begrenset av en 100 graders registreringsvinkel som kan justeres gjennom installasjonsprosessen.

6.3.3. HVORDAN ER SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSORENE SOM LEVERES MED STRØM?

SMART+ Zigbee-bevegelsessensorer er batteridrevne og trenger ikke å være tilkoblet strømnettet.

6.3.4. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN FOR SMART+ ZIGBEE MOTION SENSORS?

SMART+ Zigbee-bevegelsessensorer bruker trådløs standard Zigbee, som har en lignende trådløs frekvens som Wi-Fi. Dette betyr at radiobølger til en viss grad kan trenge gjennom vegger. Avhengig av konstruksjonsmaterialet i en bygning og hindringer som vegger, kan signalet svekkes i enkelte områder. Videre kan ikke signalet trenge inn i overflater som er laget av elektrisk ledende materiale.

Så lenge Zigbee-signalet ikke hemmes, har det en rekkevidde på opptil 30 meter mellom to SMART+ Zigbee-produkter. I tillegg gjentas Zigbee-signalet av hvert SMART+ Zigbee-produkt som er koblet til strømnettet, og er i samme nettverk.

6.3.5. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSORER TILBAKESTILLES?

Individuelle SMART+-bevegelsessensorer kan tilbakestilles til fabrikkinnstillingene (leveringsstatus) og konfigureres på nytt uten at hele smarthjem-systemet må installeres på nytt. Du sletter bare den individuelle bevegelsessensoren i smarthjem-systemet. Du kan også tilbakestille den manuelt. For å tilbakestille en SMART+ Zigbee-bevegelsessensor manuelt trykker og holder du inne den grå knappen på sensoren i minst ti sekunder.

6.4.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+-BEVEGELSESSENSOR IKKE KOBLER SEG SAMMEN MED SMARTHJEM-SYSTEMET?

SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren er en Plug & Play-løsning. Normalt sett skal det være mulig å koble sammen SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren ved ganske enkelt å starte sammenkoblingsprosessen for smarthjem-systemet og plugge inn batteriet til Smart+ Zigbee-bevegelsessensoren.

Hvis dette ikke fungerte, følger du denne fremgangsmåten:

1. Start sammenkoblingsprosessen til smarthjem-systemet. Systemet skal åpne et sammenkoblingsvindu der Zigbee-enheter kan kobles sammen.
2. Fjern batteriet til SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren.
3. Trykk på og hold inne den grå knappen i cirka 4 sekunder.
4. Sett inn batteriet, og slipp den grå knappen innen ett sekund. Status-LED-lampen skal blinke blått flere ganger.
5. SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren skal vises i systemet i cirka 30 sekunder.

6.4.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ ZIGBEE-BEVEGELSESSENSOR IKKE FUNGERER?

Jobb deg gjennom følgende sjekkliste for å utelukke vanlige feilkilder. Hvis du fremdeles ikke har klart å løse problemet, kan du kontakte vårt støtteteam direkte ved hjelp av følgende kobling . Vårt kundestøtteteam hjelper deg gjerne:

a) Kontroll av strømforsyningen:
Sørg for at den relevante SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren har en fungerende strømforsyning. Kontroller at batteriet er riktig satt inn, og at det fremdeles har mye strøm igjen. Du ser om sensoren har strøm hvis den blinker grønt når det registreres bevegelse.

b) Starte på nytt:
Fjern batteriet til SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren. Vent i noen sekunder, og sett batteriet inn igjen.

c) Redusere forstyrrende faktorer:
Det finnes ulike eksterne forhold som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+-produktet. Prøv følgende for å redusere dem:

– Reduser avstanden mellom SMART+ Zigbee-produktet, smarttelefonen eller nettbrettet der appen til smarthjem-systemet er installert, og kontrollenheten eller det neste Zigbee-nettverksmedlemmet i smarthjem-systemet.

– Slå av enheter som produserer ekstra trafikk på 2,4-GHz-frekvensen i nærheten av SMART+-produktene og smarthjem-systemet.

– Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer, kan ha negativ innvirkning på Zigbee-signalet. Prøv å fjerne dem.

d) Kontrollere Internett- og Wi-Fi-tilkoblinger:
Når du bruker et smarthjem-system, må du sørge for at det er koblet til hjemmenettverket/Wi-Fi-ruteren og Internett. For å gjøre dette må du åpne smarthjem-appen, sørge for at smarttelefonen eller en annen kompatibel enhet du bruker, er koblet til samme Wi-Fi-hjemmenettverk som smarthjem-systemet. Hvis dette ikke er tilfelle, må du starte Wi-Fi-ruteren og smarthjem-systemet på nytt.

e) Legg til i systemet på nytt:
Noen ganger kan det hjelpe å tilbakestille den relevante SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren og deretter integrere den i smarthjem-systemet på nytt.

Prøv først å koble SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren fra smarthjem-systemet ved hjelp av den relevante appen. Hvis dette ikke fungerte, kan du også tilbakestille SMART+-produkter uten å bruke appen. Se spørsmål 6.3.5. (HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE BEVEGELSESSENSORER TILBAKESTILLES?).

Du kan deretter integrere SMART+ Zigbee-bevegelsessensoren i smarthjem-systemet igjen.

f) Støtte via e-post:
Hvis en SMART+ Zigbee-bevegelsessensor fremdeles ikke fungerer som forventet, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

6.4.3. HVORDAN KAN MAN FORSIKRE AT SMART+ ZIGBEE MOTION SENSOR FUNGERER SOM DEN SKAL?

En kompatibel smart gateway eller bro må fungere, og må være i drift for å sikre at en bevegelsessensor i smartsystemet fungerer riktig og pålitelig. Videre må omgivelses- eller romtemperaturen være minst 3 °C forskjellig fra kroppstemperaturen til personen(e) som skal registreres av sensoren.

6.4.4. HVA KAN JEG GJØRE HVIS PROBLEMET IKKE LØSES I DE FORRIGE SVARENE?

Hvis du vil ha mer hjelp, kan du se del 2 under Vanlige spørsmål (SMART+ og partnere). Hvis du fremdeles ikke har fått svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte kundestøtteteamet vårt direkte. Vårt kundeserviceteam hjelper deg gjerne.

SMART+ OG PARTNERE

1. AMAZON ALEXA

1.1.1. HVILKE AMAZON ALEXA-ENHETER ER KOMPATIBLE MED SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER?

SMART+ Zigbee-produkter er direkte kompatible uten behov for en ekstern eller separat gateway til Amazon Echo Plus og Amazon Echo Show (2. Gen.). For alle andre Amazon Alexa-enheter, som for eksempel Amazon Echo eller Amazon Echo dot, må du bruke gatewaysystemer fra tredjeparter, slik som de partnerne våre leverer. Med dem vil du kunne koble SMART+ Zigbee-produkter til Amazon Alexa via en Amazon Alexa-ferdighet. Hvis du ikke ønsker å bruke et tredjepartssystem, gir Smart+ Bluetooth-porteføljen deg muligheten til å koble SMART+-produkter med Amazon Alexa-produkter som ikke har en innebygd gateway (Amazon Echo, Amazon Echo Dot, ...) med bruk av den gratis LEDVANCE SMART+-appen.

1.1.2. HVORDAN KOBLER JEG SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER SAMMEN MED EN AMAZON ECHO PLUS- ELLER AMAZON ECHO SHOW (2. GEN. OPPOVER)?

SMART+ Zigbee-produktene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem sammen. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-produkter i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på et SMART+ Zigbee-produkt for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Før du kobler SMART+ Zigbee-produktet til elektrisitet, ber du bare Alexa om å finne enheten din. Si «Finn enhetene mine», eller velg «Legg til enhet» i «Enheter»-delen i Alexa-appen. For ytterligere informasjon om hvordan du kobler enheter sammen med en Amazon Alexa-enhet, kan du se den aktuelle Amazon hjelp & kundeservice nettsted.

1.1.3. HVORDAN KOBLER JEG SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER SAMMEN MED EN AMAZON ALEXA-ENHET UTEN EN INNEBYGD ZIGBEE-GATEWAY?

SMART+ Zigbee-produkter kan kobles til Amazon Alexa-enheter uten en innebygd gateway, som Amazon Echo eller Amazon Echo Dot, via et tredjepartssystem og Amazon Alexa-ferdigheten. For å koble et SMART+ Zigbee-produkt til et tredjepartssystem må du sørge for at de er kompatible og se støttesiden for detaljert informasjon om sammenkoblingsprosessen. Etter en vellykket sammenkobling til tredjepartssystemet kan du åpne Amazon Alexa-appen og gå til menyelementet «Ferdigheter». Der finner du ferdighetene til det valgte tredjepartssystemet. Følg instruksjonene på skjermen for å fullføre koblingsprosessen. Etter det ber du Alexa om å finne enheten din. Si «Finn enhetene mine», eller velg «Legg til enhet» i «Enheter»-delen i Alexa-appen. For ytterligere informasjon om hvordan du kobler enheter sammen med en Amazon Alexa-enhet, kan du se den aktuelle Amazon hjelp & kundeservice nettsted.

1.1.4. HVILKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER ER KOMPATIBLE MED EN AMAZON ECHO PLUS ELLER AMAZON ECHO SHOW (2. GEN. OPPOVER)?

Produkter Kompatibilitetsstatus
SMART+ Zigbee-pærer
SMART+ Zigbee-armaturer
SMART+ Zigbee-kontakter
SMART+ Zigbee Switches
SMART+ Zigbee Motion Sensor

1.2.1. HVILKE FUNKSJONER TILBYR SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER I KOMBINASJON MED AMAZON ALEXA-SYSTEMET?

Funksjonene som tilbys gjennom Amazon Alexa-systemet med SMART+ Zigbee-produkter er mangfoldige. Du kan kontrollere SMART+ ZigBee-produktene via appen, stemmekommandoer eller andre kontrollere som våre SMART+-bevegelsessensorer. Det er mange andre muligheter for å automatisere hjemmet, for eksempel med rutiner eller andre smartfunksjoner som tilbys gjennom Amazon Alexa-appen. For ytterligere informasjon kan du se Amazons nettsteder og deres hjelp og kundeservice.

1.3.1. MITT SMARTHJEM-SYSTEM BLE IKKE NEVNT HER, KAN JEG FORTSATT BRUKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER MED DET?

SMART+ Zigbee-produkter er generelt sett kompatible med alle smarthjem-systemer som bruker Zigbee. På grunn av begrensninger som er gjort av den respektive systemprodusenten, kan vi imidlertid bare sikre kompatibilitet og full funksjonalitet for produkter med partnersystemene som er nevnt her.

1.3.2. HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON OM ALEXA SMART HOME-SYSTEMET?

Du finner mer detaljert informasjon om Alexa Smart Home-systemet på det respektive Amazon hjelp & kundeservice nettsted.

2. OSRAM LIGHTIFY

2.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED LIGHTIFY-SYSTEMET?

For å bruke OSRAM LIGHTIFY-systemet må du kjøpe OSRAM Lightify-gatewayen. Det er ikke mulig å bruke OSRAM LIGHTIFY-appen med SMART+ Zigbee-produkter uten en OSRAM Lightify-gateway. For ytterligere systemkrav kan du se OSRAM-LIGHTIFY -støttesiden .

2.1.2. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KOBLES TIL LIGHTIFY-SYSTEMET?

Før du starter må du forsikre deg om at LIGHTIFY-systemet er riktig installert og har de siste oppdateringene. For å integrere nye SMART+ Zigbee-produkter trykker du på «+» øverst til høyre i LIGHTIFY-appen på skjermbildet «Enheter» og følger appinstruksjonene. Det kan ta opptil tre minutter å sette opp tilkoblingen for SMART+ Zigbee-produkter. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se OSRAM LIGHTIFY -støttesiden.

2.1.3. HVOR KAN JEG FINNE QR-KODEN SOM ER NØDVENDIG FOR IDRIFTSETTING AV LIGHTIFY-APPEN?

Lightify-appen krever at du skanner en QR-kode for idriftsetting av systemet. Denne QR-koden finnes kun på baksiden av en OSRAM LIGHTIFY-gateway. Ingen annen QR-kode, særlig ikke QR-koder fra våre SMART+ Zigbee- eller Bluetooth-produkter, gir deg mulighet til å bruke OSRAM Lightify-appen.

2.1.4. HVILKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER ER KOMPATIBLE MED OSRAM LIGHTIFY-SYSTEMET?

Produkter Kompatibilitetsstatus
SMART+ Zigbee-pærer
SMART+ Zigbee-armaturer
SMART+ Zigbee-kontakter
SMART+ Zigbee Switches
SMART+ Zigbee Motion Sensor

2.2.1. HVOR MANGE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KAN JEG LEGGE TIL ET LIGHTIFY-SYSTEM?

Du kan koble opptil 50 SMART+ Zigbee-produkter til LIGHTIFY-systemet. Maksimalt antall SMART+ Switches per OSRAM LIGHTIFY-system er begrenset til 15, og maksimalt antall SMART+ Motion Sensors til 10.

2.2.2. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER OPPDATERES VED HJELP AV LIGHTIFY-APPEN?

SMART+ Zigbee-produkter kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper.

Slik installerer du en ny fastvareoppdatering:

Sjekk først at OSRAM LIGHTIFY-gatewayen er plugget inn, koblet til Internett og lyser grønt. Du kan få nylig tilgjengelig fastvare for SMART+-produktene gratis ved hjelp av funksjonen Innstillinger >> Systemoppdatering i LIGHTIFY-appen. Oppdater alltid LIGHTIFY-gatewayen først før du installerer fastvare for pærer og armaturene dine. Oppdateringen kan ta noen minutter. Fremdriftslinjen på skjermbildet for systemoppdatering på LIGHTIFY-appen viser oppdateringsstatus. Ikke slå av hverken gatewayen eller SMART+ Zigbee-produktene mens oppdateringen pågår.

2.3.1. MITT SMARTHJEM-SYSTEM BLE IKKE NEVNT HER, KAN JEG FORTSATT BRUKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER MED DET?

SMART+ Zigbee-produkter er generelt sett kompatible med alle smarthjem-systemer som bruker Zigbee. På grunn av begrensninger som er gjort av den respektive systemprodusenten, kan vi imidlertid bare sikre kompatibilitet og full funksjonalitet for produkter med partnersystemene som er nevnt her.

2.3.2. HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON OM OSRAM LIGHTIFY-SYSTEMET?

Du finner mer detaljert informasjon om OSRAM LIGHTIFY-systemet på OSRAM LIGHTIFY-støttesiden.

3. TELEKOM MAGENTA SMARTHOME / QIVICON

3.1.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KOBLES TIL TELEKOM MAGENTA SMARTHOME-SYSTEMET?

SMART+ Zigbee-produktene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem sammen. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-produkter i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på et SMART+ Zigbee-produkt for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Naviger i Magenta SmartHome-appen, til skjermbildet for sammenkobling, og velg SMART+ Zigbee-produktet gjennom den trinnvise hjelperen. Hjelperen gir deg detaljert informasjon om hvordan du kobler sammenkobler produktet. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se Telekom Magenta SmartHome -støttesiden eller Qivicon-fellesskapet.

3.1.2. HVILKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER ER KOMPATIBLE MED TELEKOM MAGENTA SMARTHOME-SYSTEMET?

Produkter Kompatibilitetsstatus
SMART+ Zigbee-pærer
SMART+ Zigbee-armaturer
SMART+ Zigbee-kontakter
SMART+ Zigbee Switches
SMART+ Zigbee Motion Sensor

3.2.1. HVORDAN KAN JEG KONFIGURERE KNAPPENE PÅ SMART+ SWITCH?

Knappene på SMART+ Switch har ikke en standardkonfigurasjon i Telekom Magenta SmartHome-systemet. Derfor må de konfigureres gjennom scenefunksjonen i appen. Vær oppmerksom på at scenefunksjonen ble introdusert med versjon 5.2 av Magenta SmartHome-appen. Hvis du bruker en eldre versjon av Magenta SmartHome-appen, kan du se -støttesiden eller Qivicon-fellesskapet.

1. Legg til SMART+ Switch i systemet som beskrevet i Magenta SmartHome-appen.
2. Naviger til «Scener»-menyen og opprett en ny scene.
3. Velg enhetene du vil kontrollere med én av de fire knappene på SMART + Switch, og still dem inn på ønsket innstilling, som skal utløses av et trykk på den respektive knappen.
4. Koble SMART + Switch til scenen som beskrevet i Magenta SmartHome-appen, og følg instruksjonene for å velge ønsket knapp på bryteren.
5. Når du har fullført opprettingen av scenen, skal den valgte knappen kunne utløse den valgte scenen.

Vær oppmerksom på at den lange trykkfunksjonen til SMART+ Switch, kjent fra OSRAM LIGHTIFY-systemet, ikke støttes av Telekom Magenta SmartHome-systemet. Det er derfor bare mulig å lagre 4 forskjellige kommandoer for SMART+ Switch i Magenta SmartHome-appen.

3.2.2. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER OPPDATERES VED HJELP AV MAGENTA SMARTHOME-APPEN?

SMART+ Zigbee-produkter kan oppdateres ved hjelp av gratis fastvareoppdateringer, for eksempel for å forbedre brukervennlighet eller legge til nye funksjoner eller egenskaper. Hvis det finnes en oppdatering i den Magenta SmartHome-appen som er tilgjengelig, vil du få et varsel fra appen. Oppdateringen kan startes ved å velge den spesifikke varslingen og følge fremgangsmåten som er oppgitt av appen. Ikke slå av hverken gatewayen eller SMART+ Zigbee-produktene mens oppdateringen pågår.

3.3.1. MITT SMARTHJEM-SYSTEM BLE IKKE NEVNT HER, KAN JEG FORTSATT BRUKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER MED DET?

SMART+ Zigbee-produkter er generelt sett kompatible med alle smarthjem-systemer som bruker Zigbee. På grunn av begrensninger som er gjort av den respektive systemprodusenten, kan vi imidlertid bare sikre kompatibilitet og full funksjonalitet for produkter med partnersystemene som er nevnt her.

3.3.2. HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON OM TELEKOM MAGENTA SMARTHOME-SYSTEMET?

Du finner mer detaljert informasjon om Telekom Magenta SmartHome-systemet på -støttesiden eller i Qivicon-fellesskapet.

4. SAMSUNG SMARTTHINGS

4.1.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KOBLES TIL SAMSUNG SMARTTHINGS-SYSTEMET?

SMART+ Zigbee-produktene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem sammen. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-produkter i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på et SMART+ Zigbee-produkt for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Hvis du vil koble til en enhet, følger du instruksjonene som er angitt i Samsung SmartThings-appen. Det vil være nødvendig å åpne sammenkoblingsvinduet til SmartThings-systemet og koble SMART+ Zigbee-produktene til strøm. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se støttesiden.

4.1.2. HVILKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER ER KOMPATIBLE MED SAMSUNG SMARTTHINGS-SYSTEMET?

Produkter Kompatibilitetsstatus
SMART+ Zigbee-pærer
SMART+ Zigbee-armaturer
SMART+ Zigbee-kontakter
SMART+ Zigbee Switches
SMART+ Zigbee Motion Sensor

4.2.1. MITT SMARTHJEM-SYSTEM BLE IKKE NEVNT HER, KAN JEG FORTSATT BRUKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER MED DET?

SMART+ Zigbee-produkter er generelt sett kompatible med alle smarthjem-systemer som bruker Zigbee. På grunn av begrensninger som er gjort av den respektive systemprodusenten, kan vi imidlertid bare sikre kompatibilitet og full funksjonalitet for produkter med partnersystemene som er nevnt her.

4.2.2. HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON OM SAMSUNG SMARTTHINGS-SYSTEMET?

Du finner mer detaljert informasjon om Samsung SmartThings-systemet på -støttesiden .

5. SCHWAIGER HOME4YOU

5.1.1. HVORDAN KAN SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER KOBLES TIL SCHWAIGER-HOME4YOU?

SMART+ Zigbee-produktene må være i sammenkoblingsmodus for å koble dem sammen. Den enkleste måten å sette SMART+ Zigbee-produkter i sammenkoblingsmodus på, er å sørge for at de er tilbakestilt og deretter koble dem til elektrisitet. Hvis du slår på et SMART+ Zigbee-produkt for første gang, er den automatisk i sammenkoblingsmodus. Hvis du vil koble til en enhet, følger du instruksjonene som er angitt i SCHWAIGER HOME4YOU-appen. Det vil være nødvendig å åpne sammenkoblingsvinduet til SCHWAIGER HOME4YOU-systemet og koble SMART+ Zigbee-produktene til strøm. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se -støttesiden eller deres videoblogg.

5.1.2. HVILKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER ER KOMPATIBLE MED SCHWAIGER HOME4YOU-SYSTEMET?

Produkter Kompatibilitetsstatus
SMART+ Zigbee-pærer
SMART+ Zigbee-armaturer
SMART+ Zigbee-kontakter
SMART+ Zigbee Switches
SMART+ Zigbee Motion Sensor

5.2.1. MITT SMARTHJEM-SYSTEM BLE IKKE NEVNT HER, KAN JEG FORTSATT BRUKE SMART+ ZIGBEE-PRODUKTER MED DET?

SMART+ Zigbee-produkter er generelt sett kompatible med alle smarthjem-systemer som bruker Zigbee. På grunn av begrensninger som er gjort av den respektive systemprodusenten, kan vi imidlertid bare sikre kompatibilitet og full funksjonalitet for produkter med partnersystemene som er nevnt her.

5.2.2. HVOR KAN JEG FINNE MER INFORMASJON OM SCHWAIGER HOME4YOU-SYSTEMET?

Du finner mer detaljert informasjon om SCHWAIGER HOME4YOU-systemet på -støttesiden eller deres videoblogg.

STØTTE FOR SMART+

Har du problemer med et av våre SMART+ produkter? Vi hjelper deg gjerne.

Del siden på sosiale medier