FAQ FOR SMART+
MATTER-PRODUKTER

SMART+ MATTER PRODUKTER

Matter er en ny kommunikasjonsstandard, som opprinnelig ble startet av Amazon, Google, Apple og Zigbee Alliance som CHIP ("Project Connected Home over IP"). Under utviklingsprosessen ble CHIP omdøpt  til MATTER og Zigbee Alliance endret navn til CSA ("Connectivity Standards Alliance"). Siden da har mange andre organisasjoner i smarthus- og halvlederindustrien sluttet seg til Matter-prosjektet.

Målet med Matter Standard er å forbedre interoperabiliteten og kompatibiliteten mellom ulike produkter og smarthussystemer for å redusere kompleksiteten i smarthus for sluttbrukerne.

Matter-standarden er ikke basert på en spesifikk nettverksprotokoll som WiFi eller Zigbee. Matter kan fungere med WiFi, Thread, Zigbee, Bluetooth, Z-Wave etc. For hver nettverksprotokoll er det forskjellige måter å integrere enhetene i et Matter-nettverk på. For WiFi og Thread er hver enkelt enhet sertifisert og kan legges individuelt til Matter-smarthuset. For Zigbee, Bluetooth eller Z-Wave er gatewayene generelt sertifisert. For eksempel, etter å ha lagt til en sertifisert Matter Zigbee-gateway til et Matter-system, kan hver enkelt Zigbee-enhet i Zigbee-gatewayen nå styres i Matter-smarthussystemet.
 
Vær oppmerksom på at Google Home, Amazon Alexa, Apple HomeKit og andre smarte hjemmesystemer kan kreve en smart høyttaler eller en hub selv for å legge til Matter over WiFi-enheter.
LEDVANCE SMART+-appen krever ingen gateway eller hub for å legge til Matter over WiFi-enheter. Her kan Matter over WiFi-enheter kobles direkte til WiFi-tilgangspunktet. For Matter over Thread-enheter er det nødvendig med en høyttaler eller hub med Thread Border Router.
 
I tillegg til interoperabiliteten er de viktigste fordelene med Matter-standarden som følger:
 
  • Lokal tilkobling: All Matter-enheter kan kommunisere lokalt med hverandre. Skyen er valgfri. Men mest brukt til fjernkontroll eller automatisering.
  • Enkel paring: Hver Matter-enhet har sin egen QR-kode eller 11- eller 21-sifret kode, som må legges inn under paringsprosessen.
  • Multi-Admin: Matter-produkter kan brukes parallelt i forskjellige systemer, såkalte "Matter-system(fabrics)".
  • Fastvareoppdateringer: Fastvareoppdateringer kan lastes opp av produsenter på desentraliserte oppdateringsservere. Disse serverne kan nås av alle Matter-systemer for å få de nyeste firmwareoppdateringene. Det er ikke obligatorisk å bruke produsentens app for fastvareoppdateringer. Vær oppmerksom på at denne funksjonen fortsatt er under utvikling i de fleste Matter-systemene og for øyeblikket ikke tilgjengelig.

LEDVANCE SMART+ Matter-sortiment tilbyr et bredt utvalg av belysningsenheter. Vi vil fortsette å legge til mange nye SMART+ Matter-produkter i sortimentet. SMART+ Matter-produktene kan identifiseres med "Matter-merket" på emballasjen. Dette kan også sees i form av Matter QR-koden eller den 11 sifre numeriske koden på produktet og på bruksanvisningen. For tiden er disse produktene basert på Matter over WiFi-teknologi. Nettverksprotokollen finner du på emballasjen for detaljert informasjon.
 
LEDVANCE SMART+ Matter-produktene kan brukes i alle Matter-systemer eller Matter-kompatible apper i henhold til spesifikasjonene til MATTER-protokollen. For ytterligere funksjonalitet kan du bruke vår LEDVANCE SMART+-app.

2.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?

Våre LEDVANCE SMART+ Matter-produkter kan styres med kompatible iOS- eller Android-smarttelefoner eller -nettbrett med LEDVANCE SMART+-appen eller en hvilken som helst annen Matter-kompatibel app som Google Home, Amazon Alexa eller Apple Home. De spesifikke kravene kan variere fra system til system.

Kravene til LEDVANCE SMART+ finner du i Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
Informasjon om Google Home, Amazon Alexa og Apple Home finner du i FAQ-delen 2 (Other Matter-økosystemer)
 
2.1.2. HVORDAN KAN JEG LEGGE TIL EN SMART+ MATTER-LAMPE I ET MATTER-KOMPATIBELT SYSTEM?

 LEDVANCE SMART+ Matter-produktene må være i paringsmodus for å legge dem til i MATTER-systemet. Belysningsproduktene indikerer paringsprosessen ved å blinke i 6 sekunder. Dette er også standardtilstanden til produktene våre. Belysningsproduktene er deretter i paringsmodus i 15 minutter. Etter 15 minutter slås paringsmodus av, og det er ikke mulig å koble Matter-produktene til noe system. For å få produktene tilbake til paringsmodus, slår du bare av og på lampene, og de begynner å blinke igjen i 6 sekunder og er igjen i paringsmodus i 15 minutter. Hvis lampene ikke blinker, må du tilbakestille lampene til fabrikk i henhold til ovennevnte prosedyre. Hvis du vil ha mer informasjon om tilbakestilling av LEDVANCE SMART+ MATTER Lighting-enhetene til fabrikkstandard, kan du se 2.2.3 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES TIL FABRIKKSTANDARD? .
 
For å legge til SMART+ MATTER-produktet i SMART+-appen, må du skanne QR-koden eller skrive inn 11-sifret kode, nevnt på selve produktet eller i brukerinstruksjonene. Detaljert informasjon finnes i Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen. Du finner informasjon om hvordan du legger til enheter i Google Home, Amazon Alexa og Apple Home i FAQ seksjon 2 (Andre saker økosystemer).
 
2.1.3.  HVORDAN KAN JEG OPPDATERE MIN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETEN?

En fastvareoppdatering til den nyeste versjonen kan gjøres ved hjelp av LEDVANCE SMART+-appen. Dette kan gjøres enkelt gjennom Innstillinger-alternativet til produktet. Du finner mer informasjon om fastvareoppdateringen i LEDVANCE SMART+-appen her:  Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen. 

2.2.1. HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?

Standardinnstillingen for SMART+ MATTER-belysningsenheter bestemmes av den siste statusen til belysningsenheten før den slås av. De sist brukte innstillingene (f.eks. farge/fargetemperatur/lysstyrke) lagres etter at belysningsenheten forblir slått på i 10 sekunder. Ved strømbrudd eller når belysningsenheten slås på fra en veggbryter, slås den på med de siste lagrede innstillingene.

2.2.2.  HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN TIL SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?

Signalstyrken eller den trådløse rekkevidden til SMART+ MATTER-belysningsenhetene avhenger av at det finnes hindringer mellom produktet og ruteren. I tillegg kan materialegenskapene ved å bruke en ekstra armatur over lampene ha innflytelse på signalstyrken. Hvis det ikke er noen hindringer, kan belysningsenheten installeres opptil 50 meter fra WiFi-ruteren.
 
2.2.3.  HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES?

SMART+ MATTER Belysningsenheter kan enkelt tilbakestilles og konfigureres uten å installere hele smarthussystemet på nytt. Dette kan gjøres ved å klikke på "Slett enhet"-knappen på innstillingssiden til belysningsenheten i LEDVANCE SMART+-appen eller den tilsvarende Matter-appen.

I tilfelle du har lagt til en LEDVANCE SMART+ Matter-belysningsenhet i flere systemer (fabrics), gir noen apper muligheten til å slette enheten bare fra dette systemet (fabric) eller slette den fra alle systemene (fabrics). Hvis lampen bare slettes fra ett system (fabrics), kan den fortsatt styres på andre tilkoblede systemer (fabrics). Hvis du sletter lampen fra det siste systemet (fabric) eller sletter lampen fra alle systemer (fabrics), vil lampen tilbakestilles og blinke i seks sekunder.

Det er også mulig å manuelt tilbakestille en SMART+ Matter-belysningsenhet til fabrikkinnstillingene. Belysningsenheten må slås PÅ og AV fem ganger etter hverandre med tre sekunders tidsintervall mellom PÅ- og AV-tilstandene. Når den slås på for 6. gang, blinker belysningsenheten de første seks sekundene som bekreftelse og kan nå legges til igjen i LEDVANCE SMART+-appen eller et annet Matter-kompatibelt system. Vær oppmerksom på at lampen kobles til det gamle konfigurerte systemet igjen hvis den forblir PÅ i 15 sekunder og deretter slås av og på igjen. Se også 2.3.2 HVA KAN JEG GJØRE HVIS JEG VED ET UHELL TILBAKESTILLER SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETENE MINE?
 
2.2.4.  KAN JEG BRUKE SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETENE MINE MED FJERNKONTROLL?

Nei. For øyeblikket er det ikke mulig å kontrollere SMART+ Matter-belysningsenhetene med de eksisterende SMART+ WiFi-fjernkontrollene.
 
2.2.5.  KAN JEG BETJENE SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER VED HJELP AV EN VEGGBRYTER?

Ja. Du kan bruke de ikke-smarte veggbryterne til å kontrollere SMART+ MATTER Lighting-enhetene dine. Ved å slå av belysningsenheten med bryteren, vil belysningsenheten være strømløs og vises som offline i SMART+-appen. I dette tilfellet, hvis du har opprettet automatiseringer, vil de ikke bli utført, og du vil ikke kunne slå på belysningsenheten med den tilkoblede MATTER-appen. For å betjene belysningsenheten igjen, må du slå lampen igjen ved å slå på veggbryteren. Virkemåten er lik hvis det er strømbrudd.
 
2.2.6.  KAN JEG DIMME SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER MED EN KONVENSJONELL DIMMER?

Nei. Det er ikke mulig å dimme SMART+ MATTER-belysningsenhetene våre med en konvensjonell dimmer. Det kan til og med føre til flimring. Selvfølgelig kan du dimme SMART+ MATTER Lighting-enheter ved å bruke LEDVANCE SMART+-appen eller i et annet Matter-kompatibelt system.

2.3.1. HVA KAN JEG GJØRE HVIS EN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHET IKKE FUNGERER ELLER VISES FRAKOBLET?

Du kan referere til følgende punkter for feilsøking. Hvis problemet fortsatt ikke er løst, kan du kontakte vårt supportteam direkte ved å bruke følgende lenke.

a) Kontroller strømforsyningen:

Forsikre deg om at det aktuelle SMART+ Matter-belysningsproduktet har en fungerende strømforsyning og er slått på. Lampen kan bare motta kommandoer når strøm-/lysbryteren er slått på.

b) Start belysningsenheten på nytt:

Slå av strømforsyningen til den aktuelle SMART+ Matter-lampen når du kobler den til, og slå den deretter på igjen. Tilkoblingen kan ta opptil ett minutt.
Hvis lampen fremdeles ikke er tilkoblet, starter du LEDVANCE SMART+-appen eller det brukte Matter-systemet på nytt. Å starte smarthøyttaleren på nytt kan også hjelpe.

c) Sjekk Internett- og WiFi-tilkoblinger:

Forsikre deg om at smarttelefonen eller nettbrettet du bruker, er koblet til internett. Hvis du kobler til Internett via WiFi og smarttelefonen eller nettbrettet ikke kobler til Internett, kan en omstart av ruteren bidra til å løse problemet.

d) Reduksjon av faktorer som forårsaker forstyrrelser:

Det finnes ulike eksterne omstendigheter som kan forstyrre funksjonaliteten til SMART+ Matter-produktet. Prøv å redusere dem ved å bruke følgende trinn:
-  Reduser avstanden mellom SMART+ Matter-enheten og Wi-Fi-ruteren eller Matter-gatewayen som en smarthøyttaler.
-  Slå av enheter som kan produsere flere WiFi-signaler i nærheten av SMART+ Matter-produktene.
-  Overflater som er laget av elektrisk ledende materialer kan ha en negativ innvirkning på WiFi-signalet. Prøv å fjerne dem. Eventuelle hindringer kan også svekke rekkevidden.

e) Nytt tillegg til systemet:

Det kan hjelpe å legge til den aktuelle SMART+ Matter-belysningsenheten på nytt i Matter-systemet. Slik tilbakestiller du enheten manuelt 2.2.3 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES TIL FABRIKK?

f) E-poststøtte:

Hvis SMART+ Matter-belysningsenheten fortsatt ikke fungerer som forventet, kan du kontakte brukerstøtteteamet vårt direkte. Vårt supportteam vil gjerne gi ytterligere hjelp.
 
2.3.2. HVA KAN JEG GJØRE HVIS JEG VED ET UHELL TILBAKESTILLER SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETENE MINE?

Hvis du ved et uhell tilbakestiller LEDVANCE SMART+ MATTER Lighting-enhetene ved hjelp av veggbryteren, se også 2.2.3 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES TIL FABRIKKSTANDARD?, hold dem slått på i 15 sekunder og slå dem deretter av og på med veggbryteren, og belysningsenheten kobles automatisk til det sammenkoblede systemet og kan styres av SMART+ App eller Matter-kompatibel app igjen.

ØKOSYSTEMER AV ANNEN MATERIE

SMART+ Matter-produktene er Matter-sertifiserte og kan teoretisk brukes i ethvert Matter-system. Siden Matter-spesifikasjonen er ganske ny og utvikler seg raskt, kan det være at interoperabiliteten i noen tilfeller ikke er gitt, og noen produkter kan ha problemer. I et slikt tilfelle kan du kontakte systemstøtten og ytterligere Vårt supportteam.

Vær oppmerksom på at avhengig av systemet er det forskjellige krav gitt for å bruke Matter-produkter. Selv om Matter over WiFi-enheter kan kobles direkte til WiFi-ruteren, krever de fleste andre systemapper en annen enhet, som smarthøyttaler eller TV, som hub.

I denne delen finner du de testede økosystemene med produktene våre. Der kan vi bekrefte tillegget og kontrollen av LEDVANCE SMART+ Matter-enhetene.

2.1.1 HVA ER KRAVENE FOR Å KOMME I GANG MED LEDVANCE-APPEN?

Den anbefalte appen å bruke for våre SMART+ Matter-produkter er vår LEDVANCE SMART+-app. Som et krav til LEDVANCE SMART+-appen må du ha minst iOS 14 eller Android 8.0 på mobiltelefonen din. For denne appen er det ikke nødvendig med ekstra gateway eller hub for Matter over WiFi-enheter. For å sette opp en enhet trenger du bare en WiFi-ruter med 2.4 GHz. For mer informasjon, vennligst sjekk vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
 
2.1.2 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I LEDVANCE SMART+-APPEN?

Tilføyelsesprosessen for Matter-produkter er standardisert. For å starte paringsprosessen må du skanne QR-koden eller angi 11-sifret kode for LEDVANCE SMART+ Matter-produktet. Som et resultat av at Matter-produkter støtter Multi Admin-funksjonen, er det liten forskjell i sammenkoblingen, hvis Matter-enheten er i paringsmodus eller allerede paret med et annet system. Multi Admin-funksjonen gjør det mulig å legge til og kontrollere enheten til flere Matter-systemer, såkalte stoffer, samtidig. Maksimalt antall tekstiler i LEDVANCE SMART+ Matter-produktene er 5.
 
a) Produktet er ikke paret med noe Matter-stoff:

Kontroller at enheten er i paringsmodus. Når du slår på en SMART+ Matter-lampe, blinker den i 6 sekunder. For å legge til et SMART+ Matter-produkt i LEDVANCE SMART+-appen må du klikke på "Legg til enhet" og klikke på "Matter". Skann deretter QR-koden til produktet med kameraet eller skriv inn 11-sifret Matter-koden manuelt. Flere detaljer finner du i vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
 
b) Produktet allerede er paret med et Matter-stoff:

Hvis produktet allerede er paret med et Matter-stoff, er QR-koden og 11-sifret kode på produktet ikke gyldig lenger. For å legge til Matter-enheten i et annet stoff, må du opprette en ny paringskode i appen, som enheten allerede er koblet til. Generelt kan dette alternativet finnes i enhetsinnstillingene til den tilkoblede appen. Det kan genereres en ny QR-kode eller 11-sifret kode, som du kan legge inn i den normale tilleggsprosessen til Matter-produktet. Mer informasjon finner du i a) i denne delen.

LEDVANCE SMART+ Matter-produktene har tilleggsfunksjoner i LEDVANCE SMART+-appen, som ikke kan brukes i andre Matter-apper, da Matter-standarden dekker standardfunksjonene og ikke de avanserte funksjonene. På SMART+ Matter-belysningsenheten kan for eksempel funksjoner som Biological Rhythm eller Fading bare brukes i LEDVANCE-appen.

Alle sky-til-sky-tilkoblingene, som brukes til SMART+ WiFi-produkter, fungerer ikke for SMART+ Matter-produkter. Matter-produkter deles for eksempel ikke med Amazon Alexa- eller Google Home-appen med LEDVANCE SMART+ Skill eller Action. Hvis du også vil bruke produktet vårt i disse eller andre systemer, må du legge til Matter-produktet direkte i dette stoffet. Kravet er derfor at det ønskede systemet støtter Matter. For Amazon Alexa kan du lese seksjon 3., for Apple HomeKit seksjon 4. og for § 5. for Google Home.

3.1.1 HVA ER KRAVENE FOR Å KOMME I GANG MED AMAZON ALEXA-APPEN?

Kravene for å legge til LEDVANCE SMART+ Matter over WiFi-enheter i Amazon Alexa-appen er å ha et installert Amazon Echo, som støtter Matter over WiFi, i appkontoen din. Vennligst sjekk i detalj om Amazon-høyttaleren din støtter Matter over WiFi.

3.1.2  HVORDAN KAN SMART+ MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I AMAZON ALEXA-APPEN?

Tilføyelsesprosessen for Matter-produkter er standardisert. For å starte paringsprosessen må du skanne QR-koden eller angi 11-sifret kode for LEDVANCE SMART+ Matter-produktet. Som et resultat av at Matter-produkter støtter Multi Admin-funksjonen, er det litt forskjell i sammenkoblingen, hvis Matter-enheten er i paringsmodus eller allerede paret med et annet system. Multi Admin-funksjonen gjør det mulig å legge til og kontrollere enheten til flere Matter-systemer, såkalte system (fabrics), samtidig. Maksimalt antall system (fabrics) i LEDVANCE SMART+-produktene er 5.
 
a) Produktet er ikke paret med noe Matter-system (fabric):

Kontroller at enheten er i paringsmodus. Når du slår på en LEDVANCE SMART+ Matter-lampe, blinker den i 6 sekunder. For å starte sammenkoblingsprosessen for Matter-enheter, åpne Amazon Alexa-appen og klikk på enhetsmenyen. Her klikker du på legg til nye enheter, og deretter er en av de enkleste måtene å bla nedover, klikke på "Annet". I denne menyen kan du klikke på Matter og skanne QR-koden til produktet med kamera eller taste inn 11-sifret kode. Vennligst sjekk hjelpen Nettside av Amazon om sammenkobling av Matter-enheter til Amazon Alexa for mer informasjon.
 
b) Produktet allerede er paret med et Matter-system (fabric):

Hvis produktet allerede er paret med et Matter-system (fabric), er QR-koden og 11-sifret koden til produktet ikke gyldig lenger. For å legge til Matter-enheten i et annet system (fabric), må du opprette en ny paringskode i appen, som enheten allerede er koblet til. Generelt gjøres alternativet for å sette den tilkoblede enheten i paringsmodus i enhetsinnstillingene. Det kan genereres en ny QR-kode eller 11-sifret kode. Hvordan du genererer en ny kode i LEDVANCE SMART+-appen finner du i vanlige spørsmål i LEDVANCE SMART+-appen.  Den nye genererte QR-koden eller 11-sifret kode kan nå legges inn i Amazon Alexa-appen i den normale sammenkoblingsprosessen, som du finner i en).

I Amazon Alexa-miljøet kan SMART+ Matter-produktene styres av app, rutiner eller tale. Sammenlignet med LEDVANCE SMART+-appen støtter Amazon Alexa bare funksjonene, som dekkes av Matter-standarden. For avanserte funksjoner kan du bruke Multi Admin-funksjonen og legge produktet til begge stoffene parallelt. Mer informasjon om hvordan du legger til ditt Smart+ Matter-produkt i tillegg til  LEDVANCE SMART+-appen, finner du i avsnitt 2.1.2 HVORDAN KAN SMART+  MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I LEDVANCE SMART+-APPEN?

4.1.1  HVA ER KRAVENE FOR Å KOMME I GANG MED APPLE HOME-APPEN?

Kravene for å legge til LEDVANCE SMART+ betyr noe over WiFi-enheter i Apple Home-appen telefonen eller iPad-en din trenger minst iOS 16.1. I tillegg må du ha installert et passende knutepunkt som Apple HomePod Mini på den nyeste programvareversjonen i Apple Home-appen. Mer informasjon om kravene og tilleggsprosessen finner du i Apple-støtten Nettside.

4.1.2   HVORDAN KAN SMART+ MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I APPLE HOME-APPEN?

Tilføyelsesprosessen for Matter-produkter er standardisert. For å starte paringsprosessen må du skanne QR-koden eller angi 11-sifret kode for LEDVANCE SMART+ Matter-produktet. Som et resultat av at Matter-produkter støtter Multi Admin-funksjonen, er det liten forskjell i sammenkoblingen, hvis Matter-enheten er i paringsmodus eller allerede paret med et annet system. Multi Admin-funksjonen gjør det mulig å legge til og kontrollere enheten til flere Matter-systemer, såkalte system (fabrics), samtidig. Maksimalt antall system (fabrics) i LEDVANCE SMART+-produktene er 5.
 
a) Produktet er ikke paret med noe Matter-stoff:

Kontroller at enheten er i paringsmodus. Når du slår på en LEDVANCE SMART+ Matter-lampe, blinker den i 6 sekunder. For å starte sammenkoblingsprosessen for Matter-enheter, åpne Apple Home-appen og klikk på "Legg til tilbehør" på oversiktssiden "Hjem". Deretter kan du skanne QR-koden til produktet med kamera eller angi 11-sifret Matter-kode manuelt.
 
b) Produktet allerede er paret med et Matter-stoff:

Hvis produktet allerede er paret med et Matter-system (fabric), er QR-koden og 11-sifret koden til produktet ikke gyldig lenger. For å legge til Matter-enheten i et annet system (fabric), må du opprette en ny paringskode i appen, som enheten allerede er koblet til. Generelt gjøres alternativet for å sette den tilkoblede enheten i paringsmodus i enhetsinnstillingene. Det kan genereres en ny QR-kode eller 11-sifret kode. Hvordan du genererer en ny kode i LEDVANCE SMART+-appen finner du i vanlige spørsmål i LEDVANCE SMART+-appen.  Den nye genererte QR-koden eller 11-sifret kode kan nå legges inn i Apple Home-appen i den normale sammenkoblingsprosessen, som du finner i en).
 

I Apple Home-miljøet kan SMART+ Matter-produktene styres av app, rutiner eller stemme. Sammenlignet med LEDVANCE SMART+-appen støtter Apple Home bare funksjonene, som dekkes av Matter-standarden. For avanserte funksjoner kan du bruke Multi Admin-funksjonen og legge produktet til begge stoffene parallelt. Mer informasjon om hvordan du legger til ditt Smart+ Matter-produkt i tillegg til  LEDVANCE SMART+-appen, finner du i avsnitt 2.1.2 HVORDAN KAN SMART+  MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I LEDVANCE SMART+-APPEN?

5.1.1 HVA ER KRAVENE FOR Å KOMME I GANG MED GOOGLE HOME-APPEN?

Kravene for å legge til LEDVANCE SMART+ Matter over WiFi-enheter i Google Home-appen trenger du smarthøyttaler, som passer for Matter over WiFi-produkter. Du finner mer informasjon om krav og om hvordan du legger til Matter-enheter i Google Home i Googles hjelp Nettside.

5.1.2  HVORDAN KAN SMART+ MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I GOOGLE HOME-APPEN?

Tilføyelsesprosessen for Matter-produkter er standardisert. For å starte paringsprosessen må du skanne QR-koden eller angi 11-sifret kode for LEDVANCE SMART+ Matter-produktet. Som et resultat av at Matter-produkter støtter Multi Admin-funksjonen, er det liten forskjell i sammenkoblingen, hvis Matter-enheten er i paringsmodus eller allerede paret med et annet system. Multi Admin-funksjonen gjør det mulig å legge til og kontrollere enheten til flere Matter-systemer, såkalte system (fabrics), samtidig. Maksimalt antall system (fabrics) i LEDVANCE SMART+-produktene er 5.
 
a) Produktet er ikke paret med noe Matter-system (fabric):

Kontroller at enheten er i paringsmodus. Når du slår på en LEDVANCE SMART+ Matter-lampe, blinker den i 6 sekunder. For å starte sammenkoblingsprosessen for Matter-enheter, åpne Google Home-appen og start konfigureringsprosessen for "Ny enhet" i "Enheter-menyen" Følg trinnene, og under skanning etter nye enheter kan LEDVANCE SMART+ Matter-produktet oppdages hvis det er i nærheten. Hvis enheten ennå ikke ble oppdaget, kan du manuelt velge alternativet "Matter-aktivert enhet". For begge alternativene på neste skjermbilde kan du skanne QR-koden til produktet med kamera eller angi 11-sifret Matter-kode manuelt.
 
b) Produktet allerede er paret med et Matter-system (fabric):

Hvis produktet allerede er paret med et Matter-stoff, er QR-koden og 11-sifret koden til produktet ikke gyldig lenger. For å legge til Matter-enheten i et annet system (fabric), må du opprette en ny paringskode i appen, som enheten allerede er koblet til. Generelt gjøres alternativet for å sette den tilkoblede enheten i paringsmodus i enhetsinnstillingene. Det kan genereres en ny QR-kode eller 11-sifret kode. Hvordan du genererer en ny kode i LEDVANCE SMART+-appen finner du i vanlige spørsmål i LEDVANCE SMART+-appen.  Den nye genererte QR-koden eller 11-sifret kode kan nå legges inn i Google Home-appen i den normale sammenkoblingsprosessen, som du finner i en).

I Google Home-miljøet kan SMART+ Matter-produktene styres av app, rutiner eller stemme. Sammenlignet med LEDVANCE SMART+-appen støtter Google Home bare funksjonene, som dekkes av Matter-standarden. For avanserte funksjoner kan du bruke Multi Admin-funksjonen og legge produktet til begge stoffene parallelt. Mer informasjon om hvordan du legger til ditt Smart+ Matter-produkt i tillegg til  LEDVANCE SMART+-appen, finner du i avsnitt 2.1.2 HVORDAN KAN SMART+  MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I LEDVANCE SMART+-APPEN?

SMART+ SUPPORT

Do you have problems with one of our SMART+ products? We are happy to help you.