LEDVANCE SMART+ Matter-sortiment tilbyr et bredt utvalg av belysningsenheter. Vi vil fortsette å legge til mange nye SMART+ Matter-produkter i sortimentet. SMART+ Matter-produktene kan identifiseres med "Matter-merket" på emballasjen. Dette kan også sees i form av Matter QR-koden eller den 11 sifre numeriske koden på produktet og på bruksanvisningen. For tiden er disse produktene basert på Matter over WiFi-teknologi. Nettverksprotokollen finner du på emballasjen for detaljert informasjon.
LEDVANCE SMART+ Matter-produktene kan brukes i alle Matter-systemer eller Matter-kompatible apper i henhold til spesifikasjonene til MATTER-protokollen. For ytterligere funksjonalitet kan du bruke vår LEDVANCE SMART+-app.
2.1.1. HVA TRENGER JEG FOR Å KOMME I GANG MED SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?
Våre LEDVANCE SMART+ Matter-produkter kan styres med kompatible iOS- eller Android-smarttelefoner eller -nettbrett med LEDVANCE SMART+-appen eller en hvilken som helst annen Matter-kompatibel app som Google Home, Amazon Alexa eller Apple Home. De spesifikke kravene kan variere fra system til system.
Kravene til LEDVANCE SMART+ finner du i Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
Informasjon om Google Home, Amazon Alexa og Apple Home finner du i FAQ-delen 2 (Other Matter-økosystemer)
2.1.2. HVORDAN KAN JEG LEGGE TIL EN SMART+ MATTER-LAMPE I ET MATTER-KOMPATIBELT SYSTEM?
LEDVANCE SMART+ Matter-produktene må være i paringsmodus for å legge dem til i MATTER-systemet. Belysningsproduktene indikerer paringsprosessen ved å blinke i 6 sekunder. Dette er også standardtilstanden til produktene våre. Belysningsproduktene er deretter i paringsmodus i 15 minutter. Etter 15 minutter slås paringsmodus av, og det er ikke mulig å koble Matter-produktene til noe system. For å få produktene tilbake til paringsmodus, slår du bare av og på lampene, og de begynner å blinke igjen i 6 sekunder og er igjen i paringsmodus i 15 minutter. Hvis lampene ikke blinker, må du tilbakestille lampene til fabrikk i henhold til ovennevnte prosedyre. Hvis du vil ha mer informasjon om tilbakestilling av LEDVANCE SMART+ MATTER Lighting-enhetene til fabrikkstandard, kan du se 2.2.3 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES TIL FABRIKKSTANDARD? .
For å legge til SMART+ MATTER-produktet i SMART+-appen, må du skanne QR-koden eller skrive inn 11-sifret kode, nevnt på selve produktet eller i brukerinstruksjonene. Detaljert informasjon finnes i Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen. Du finner informasjon om hvordan du legger til enheter i Google Home, Amazon Alexa og Apple Home i FAQ seksjon 2 (Andre saker økosystemer).
2.1.3. HVORDAN KAN JEG OPPDATERE MIN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETEN?
En fastvareoppdatering til den nyeste versjonen kan gjøres ved hjelp av LEDVANCE SMART+-appen. Dette kan gjøres enkelt gjennom Innstillinger-alternativet til produktet. Du finner mer informasjon om fastvareoppdateringen i LEDVANCE SMART+-appen her: Vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
2.2.1. HVA ER STANDARDINNSTILLINGEN FOR SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?
Standardinnstillingen for SMART+ MATTER-belysningsenheter bestemmes av den siste statusen til belysningsenheten før den slås av. De sist brukte innstillingene (f.eks. farge/fargetemperatur/lysstyrke) lagres etter at belysningsenheten forblir slått på i 10 sekunder. Ved strømbrudd eller når belysningsenheten slås på fra en veggbryter, slås den på med de siste lagrede innstillingene.
2.2.2. HVA ER DEN TRÅDLØSE REKKEVIDDEN TIL SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER?
Signalstyrken eller den trådløse rekkevidden til SMART+ MATTER-belysningsenhetene avhenger av at det finnes hindringer mellom produktet og ruteren. I tillegg kan materialegenskapene ved å bruke en ekstra armatur over lampene ha innflytelse på signalstyrken. Hvis det ikke er noen hindringer, kan belysningsenheten installeres opptil 50 meter fra WiFi-ruteren.
2.2.3. HVORDAN KAN SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER TILBAKESTILLES?
SMART+ MATTER Belysningsenheter kan enkelt tilbakestilles og konfigureres uten å installere hele smarthussystemet på nytt. Dette kan gjøres ved å klikke på "Slett enhet"-knappen på innstillingssiden til belysningsenheten i LEDVANCE SMART+-appen eller den tilsvarende Matter-appen.
I tilfelle du har lagt til en LEDVANCE SMART+ Matter-belysningsenhet i flere systemer (fabrics), gir noen apper muligheten til å slette enheten bare fra dette systemet (fabric) eller slette den fra alle systemene (fabrics). Hvis lampen bare slettes fra ett system (fabrics), kan den fortsatt styres på andre tilkoblede systemer (fabrics). Hvis du sletter lampen fra det siste systemet (fabric) eller sletter lampen fra alle systemer (fabrics), vil lampen tilbakestilles og blinke i seks sekunder.
Det er også mulig å manuelt tilbakestille en SMART+ Matter-belysningsenhet til fabrikkinnstillingene. Belysningsenheten må slås PÅ og AV fem ganger etter hverandre med tre sekunders tidsintervall mellom PÅ- og AV-tilstandene. Når den slås på for 6. gang, blinker belysningsenheten de første seks sekundene som bekreftelse og kan nå legges til igjen i LEDVANCE SMART+-appen eller et annet Matter-kompatibelt system. Vær oppmerksom på at lampen kobles til det gamle konfigurerte systemet igjen hvis den forblir PÅ i 15 sekunder og deretter slås av og på igjen. Se også 2.3.2 HVA KAN JEG GJØRE HVIS JEG VED ET UHELL TILBAKESTILLER SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETENE MINE?
2.2.4. KAN JEG BRUKE SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETENE MINE MED FJERNKONTROLL?
Nei. For øyeblikket er det ikke mulig å kontrollere SMART+ Matter-belysningsenhetene med de eksisterende SMART+ WiFi-fjernkontrollene.
2.2.5. KAN JEG BETJENE SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER VED HJELP AV EN VEGGBRYTER?
Ja. Du kan bruke de ikke-smarte veggbryterne til å kontrollere SMART+ MATTER Lighting-enhetene dine. Ved å slå av belysningsenheten med bryteren, vil belysningsenheten være strømløs og vises som offline i SMART+-appen. I dette tilfellet, hvis du har opprettet automatiseringer, vil de ikke bli utført, og du vil ikke kunne slå på belysningsenheten med den tilkoblede MATTER-appen. For å betjene belysningsenheten igjen, må du slå lampen igjen ved å slå på veggbryteren. Virkemåten er lik hvis det er strømbrudd.
2.2.6. KAN JEG DIMME SMART+ MATTER-BELYSNINGSENHETER MED EN KONVENSJONELL DIMMER?
Nei. Det er ikke mulig å dimme SMART+ MATTER-belysningsenhetene våre med en konvensjonell dimmer. Det kan til og med føre til flimring. Selvfølgelig kan du dimme SMART+ MATTER Lighting-enheter ved å bruke LEDVANCE SMART+-appen eller i et annet Matter-kompatibelt system.
SMART+ Matter-produktene er Matter-sertifiserte og kan teoretisk brukes i ethvert Matter-system. Siden Matter-spesifikasjonen er ganske ny og utvikler seg raskt, kan det være at interoperabiliteten i noen tilfeller ikke er gitt, og noen produkter kan ha problemer. I et slikt tilfelle kan du kontakte systemstøtten og ytterligere Vårt supportteam.
Vær oppmerksom på at avhengig av systemet er det forskjellige krav gitt for å bruke Matter-produkter. Selv om Matter over WiFi-enheter kan kobles direkte til WiFi-ruteren, krever de fleste andre systemapper en annen enhet, som smarthøyttaler eller TV, som hub.
I denne delen finner du de testede økosystemene med produktene våre. Der kan vi bekrefte tillegget og kontrollen av LEDVANCE SMART+ Matter-enhetene.
2.1.1 HVA ER KRAVENE FOR Å KOMME I GANG MED LEDVANCE-APPEN?
Den anbefalte appen å bruke for våre SMART+ Matter-produkter er vår LEDVANCE SMART+-app. Som et krav til LEDVANCE SMART+-appen må du ha minst iOS 14 eller Android 8.0 på mobiltelefonen din. For denne appen er det ikke nødvendig med ekstra gateway eller hub for Matter over WiFi-enheter. For å sette opp en enhet trenger du bare en WiFi-ruter med 2.4 GHz. For mer informasjon, vennligst sjekk vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
2.1.2 HVORDAN KAN SMART+ MATTER-PRODUKTER LEGGES TIL I LEDVANCE SMART+-APPEN?
Tilføyelsesprosessen for Matter-produkter er standardisert. For å starte paringsprosessen må du skanne QR-koden eller angi 11-sifret kode for LEDVANCE SMART+ Matter-produktet. Som et resultat av at Matter-produkter støtter Multi Admin-funksjonen, er det liten forskjell i sammenkoblingen, hvis Matter-enheten er i paringsmodus eller allerede paret med et annet system. Multi Admin-funksjonen gjør det mulig å legge til og kontrollere enheten til flere Matter-systemer, såkalte stoffer, samtidig. Maksimalt antall tekstiler i LEDVANCE SMART+ Matter-produktene er 5.
a) Produktet er ikke paret med noe Matter-stoff:
Kontroller at enheten er i paringsmodus. Når du slår på en SMART+ Matter-lampe, blinker den i 6 sekunder. For å legge til et SMART+ Matter-produkt i LEDVANCE SMART+-appen må du klikke på "Legg til enhet" og klikke på "Matter". Skann deretter QR-koden til produktet med kameraet eller skriv inn 11-sifret Matter-koden manuelt. Flere detaljer finner du i vanlige spørsmål om LEDVANCE SMART+-appen.
b) Produktet allerede er paret med et Matter-stoff:
Hvis produktet allerede er paret med et Matter-stoff, er QR-koden og 11-sifret kode på produktet ikke gyldig lenger. For å legge til Matter-enheten i et annet stoff, må du opprette en ny paringskode i appen, som enheten allerede er koblet til. Generelt kan dette alternativet finnes i enhetsinnstillingene til den tilkoblede appen. Det kan genereres en ny QR-kode eller 11-sifret kode, som du kan legge inn i den normale tilleggsprosessen til Matter-produktet. Mer informasjon finner du i a) i denne delen.
LEDVANCE SMART+ Matter-produktene har tilleggsfunksjoner i LEDVANCE SMART+-appen, som ikke kan brukes i andre Matter-apper, da Matter-standarden dekker standardfunksjonene og ikke de avanserte funksjonene. På SMART+ Matter-belysningsenheten kan for eksempel funksjoner som Biological Rhythm eller Fading bare brukes i LEDVANCE-appen.
Do you have problems with one of our SMART+ products? We are happy to help you.