Ikke bare en gang i året:

En reise gjennom LEDVANCE tidslinje for bærekraft 

Hos LEDVANCE møter tradisjon innovasjon. Gjennom hele selskapets historie har en rød tråd alltid vært, at vi streber etter å kombinere vår tradisjonelle generelle belysningsekspertise med moderne, bærekraftige lysteknologier.  
For oss er bærekraft ikke bare et ord eller et kortsiktig mål – bærekraft er dypt forankret i selskapets historie.  La oss utforske hva vi har oppnådd så langt og hva som ligger foran oss i denne fengslende tidslinjen for LEDVANCEs bærekraftarbeid. 

1919: Året da det hele startet

I dag er LEDVANCE en av verdens ledende innen generell belysning for det profesjonelle markedet så vel som forbrukermarkedet. Men historien vår startet for mer enn 100 år siden – med grunnleggelsen av OSRAM. Hvordan er LEDVANCE og OSRAM relatert? Du finner det ut om et minutt. 

2008: Første skritt mot bærekraft

Å gjøre belysningsløsninger energieffektive, langvarige, holdbare, lukke materialsløyfen ved å etablere returordninger har alltid vært en del av OSRAMs agenda. I 2008 begynte selskapet å konsolidere disse aktivitetene – alt under overskriften bærekraft. Ved å lede arbeidsgrupper og bli med i globale bransjeforeninger, der OSRAM jobbet sammen med myndigheter, industri og andre interessenter, har selskapet vært i stand til å jobbe for bærekraft siden den gang.  

2016: Gratulerer med dagen, LEDVANCE 

 I 2016 dukket LEDVANCE opp som et uavhengig selskap med en distinkt merkevare og identitet, som skiller seg fra den generelle belysningsvirksomheten til OSRAM. Nå eid av det kinesiske belysningsselskapet MLS Co., LTD, har LEDVANCE begynt på en ny fase av sin bærekraftsreise. 

2017: LEDVANCE slutter seg til FNs Global Compact 

FNs Global Compact er verdens største og viktigste initiativ for bærekraftig og ansvarlig selskapsstyring.  
I 2017 tok vi nok et viktig skritt for å integrere bærekraft i virksomheten vår: Ved å signere UN Global Compact (UNGC) forpliktet vi oss til å beskytte menneskerettighetene i vårt ansvarsområde. Denne forpliktelsen gjelder over hele verden og inkluderer både våre ansatte og alle selskaper som vi gjør forretninger med, spesielt vår forsyningskjede. Ved å utvikle moderne LED-belysningsprodukter som er energibesparende og langvarige, ønsker vi å bidra til å beskytte planeten vår.  

2018: «LEDification» starter nå 

Rett etterpå begynte vi å gjøre disse løftene til virkelighet.  
Først satte vi enda mer fokus på moderne og bærekraftige LED-belysningsløsninger og begynte å bruke LEDVANCE brandet for profesjonelle LED-armaturer.  
For det andre ønsket vi å sikre mer åpenhet og begynte å avsløre informasjon til CDP. CDP er en ideell organisasjon som driver det globale avsløringssystemet for investorer, selskaper, byer, stater og regioner for å håndtere deres miljøpåvirkning. LEDVANCE har deltatt i CDP siden 2018 og avslører sine data, inkludert rapportering om våre CO2-utslipp og regnskap for vår direkte virksomhet i Kina, Frankrike, Tyskland, Mexico, Russland og USA. I 2022 oppnådde vi en C for vår Scope 1- og Scope 2-utslippsrapportering, inkludert all vår virksomhet over hele verden. 

2019 til 2021: Nye utfordringer, nye belysningsløsninger  

For LEDVANCE var årene fra 2019 til 2021 preget av utviklingen av nye, bærekraftige belysningsløsninger – ikke minst for å møte nye utfordringer som den globale pandemien gjorde. 
Vi lanserte vår UV-C-portefølje for å redusere smitten av koronaviruset – belysningsløsninger som er i stand til å ødelegge virus og bakterier og dermed skape en renere og tryggere verden.  
Men innsatsen vår stoppet ikke der. Vi fortsatte å sette mennesker i søkelyset ved å videreutvikle våre løsninger innen Human Centric Lighting (HCL); lysløsninger som tar hensyn til visuelle, emosjonelle og biologiske faktorer og dermed bidrar til helse og velvære. I dag tilbyr vi en rekke HCL-produkter for både privatkunder og profesjonelle kunder – og vi har også blitt priset for det. 
I tillegg til å bli det første selskapet som mottar VDE-kvalitetssertifikatet for vår BIOLUX-kontrollenhet, vant vi også German Innovation Award 2020 i kategorien B2B 'Lighting Solutions' for systemet. 

2022: Vår første bærekraftsrapport – og mye mer

I 2022 ga vår langvarige innsats på bærekraftsfeltet resultater og så mye har skjedd at vi bare kan nevne de viktigste utviklingene her. Nok om det – dette er hva 2022 handlet om:  

I år tok vi ytterligere skritt i å «LEDifisere» virksomheten vår ved å konvertere hele porteføljen vår til LED-produkter. Vår forpliktelse til bærekraft, innovasjon og effektivitet gjorde at vi kunne generere opptil 70 prosent av omsetningen vår med avanserte LED og armaturer i 2022. Vi fortsatte denne utviklingen ved å presentere det neste evolusjonære stadiet av LED-teknologi – vårt EVERLOOP-system. Med EVERLOOP er vi den første store produsenten i verden som tilbyr armaturer med utskiftbare drivere og LED-moduler. Den modulære designen gjør det også mulig å ettermontere sensorer og andre komponenter. 

2022 var også året vi ble med i SBTi (Science Based Targets-initiativet) sammen med mer enn 4000 virksomheter rundt om i verden. SBTi er et globalt organ som gjør det mulig for bedrifter å sette ambisiøse utslippsreduksjonsmål i tråd med den nyeste klimavitenskapen. Det er fokusert på å akselerere selskaper over hele verden til å halvere utslippene før 2030 og oppnå netto-nullutslipp før 2050. SBTi gir en klart definert vei for å redusere utslipp i tråd med Parisavtalens mål, blant annet for bedrifter innen varige forbruksvarer, husholdningsprodukter og personlige produkter.  

I tillegg har vi utviklet handlingsplaner basert på Responsible Minerals Initiative (RMI), som vi også ble med som partnermedlem i 2022, for å takle potensielle problemer angående innkjøp av ferdige produkter som inneholder konfliktmineraler. 
Vi ble også anerkjent for vår innsats: LEDVANCE ble tildelt en EcoVadis-sølvmedalje for våre prestasjoner innen samfunnsansvar innen områdene miljøinnsats, etikk, arbeidskraft og menneskerettigheter, og bærekraftige anskaffelser. EcoVadis er en av verdens største og mest pålitelige leverandører av vurderinger av bedriftens bærekraft.  

Mange store prestasjoner, men det er en som vi ikke har nevnt ennå. Vi er spesielt stolte over at vi kunne publisere vår første bærekraftsrapport for 2022 i 2023! Last ned vår rapport her og finn ut enda mer om vår grønne agenda.

2023: Nye samarbeidspartnere, nye initiativ

I 2023 inngikk vi nye allianser og samarbeidet med Bayer 04 Leverkusen. Som offisiell bærekraftspartner for "Werkself", som inkluderer å utstyre alle bygninger med miljøvennlig LED-teknologi. I tillegg vil det være en bred bærekraftskampanje for hele Bayer 04-familien – som involverer seniorlaget, fans, kvinne- og ungdomslag samt alle ansatte. 
Vi kunngjorde også vår deltakelse i Clean Energy Ministerial Global Lighting Challenge (GLC) med en forpliktelse til å selge 2,5 milliarder energieffektive LED lamper innen 2023. 

Fremtiden er grønn

Fremtidige tiltak er allerede iverksatt. Vår visjon er å gjøre bærekraft til et sentralt prinsipp i alle våre bedriftsbeslutninger. Vi tar sikte på å utvikle mål og et veikart for å nå netto-null-operasjoner ved å etablere bedriftsomfattende, vitenskapsbaserte mål og ved å sette opp bedriftsomfattende GHG (Greenhouse Gas Protocol) regnskap og overvåking. Videre bygger vi opp en omfattende ledelsestilnærming for å identifisere, overvåke og redusere miljø- og menneskerettighetspåvirkninger langs forsyningskjeden og i vår egen virksomhet, med mål om å minimere risiko og maksimere positiv effekt.  
Hva kommer så? Vel, vi vet ikke nøyaktig hva fremtiden vil bringe, men vi vet med sikkerhet at bærekraft ikke bare er noe som skjer nå. Vi er sikre på at vi vil være i stand til å takle fremtidige utfordringer – med besluttsomhet, med utholdenhet, med innovative ideer og alt sammen med deg.  

Oppdag mer