EDI (Electronic Data Interchange) refererer til elektronisk utveksling av data mellom forretningspartnere via standardiserte kommunikasjonsveier (f.eks. GXS-postkasse) og standardiserte meldingsformater (f.eks. ORDERS = ordre) som er definert av relevante organisasjoner (f.eks. VDA, UN).
Fraværet av manuell inngrep innebærer at feilkvoten reduseres, gjennomstrømningstiden kuttes, all behandlingen kan bli fullautomatisert og sporbarheten forbedres. Verdifulle menneskelige ressurser kan distribueres andre steder.
EDI sparer tid og personell, gjør forretningsprosesser mer gjennomsiktige og sporbare, hjelper til med å optimalisere arbeidsflyter, skaper synergier - og kan implementeres raskt og enkelt med standardiserte teknologier.
Automatisert
Elektronisk datautveksling fjerner behovet for manuelle prosesser som å registrere innkommende fakturaer. Automatiserte prosesser tar kortere tid og trenger mindre arbeidskraft.
Gjennomsiktig
Elektronisk tilbakemelding (f.eks. Ordresvar), som blir gjort tilgjengelig for det partnerspesifikke enterprise resource planning system (ERP), forbedrer gjennomsiktigheten for de forskjellige avdelingene. Bruk av den interne IT-infrastrukturen og tilhørende loggføring sikrer at de tekniske prosessene kan spores.
Integrert
Ved å bruke det partnerspesifikke enterprise resource planning system (ERP), kan ansatte benytte seg av sin eksisterende kunnskap og optimalisere arbeidsflytene. Det er ikke behov for å bruke eksterne systemer.
Standardisert
Bruken av vanlige internasjonalt aksepterte standarder gjør kommunikasjonen enklere når du implementerer og støtter EDI-tilkobling.
Disse egenskapene gjør EDI til en kostnadseffektiv måte å kartlegge forretningsprosesser mellom forretningspartnere.
Filnavn | Type | Størrelse | Dato |
---|---|---|---|
OFTP2 sertifikat | ZIP Fil | 6 KB | 16.02.2021 |
https sertifikatkjedeproduksjon + testsystem | ZIP Fil | 7 KB | 16.02.2021 |
http sertifikatproduksjon + test | ZIP Fil | 1 KB | 16.02.2021 |