Sofistikerte belysningsløsninger for motebutikken Mexx

Nederland, Europa, 2012

Søknaden gjelder: Butikker

Teknologi: Elektronisk kontrollgir, damplamper av sterk intensitet


Et overblikk:

  • Sofistikert, tilpasningsdyktig lyskonsept for kleskolleksjon i butikk
  • Den perfekte kombinasjon, med spotlys, armaturer, lyspærer og elektronisk kontrollgir
  • Rask inntjening av investeringen – salg i byene opp med så mye som 25 %
  • Kostnadskutt ved strømbesparelse og lengre levetid
  • Opptil 10 % økning i lyseffektivitet


Utfordring: Hvordan skape en kosmopolitisk stil

Det internasjonale livstilsselskapet Mexx selger klær og tilbehør for menn, kvinner, tenåringer og barn i mer enn 65 land rundt om i verden. Det er et merkenavn som står for optimisme, inspirasjon og livsglede – verdier som kommer til syne i selskapets urbane og uformelle kolleksjoner. For noen år siden utvidet Mexx sin kolleksjon til å inkludere forretningsstil, og som en følge av det begynte de å justere litt på dekor og belysning i deler av butikkene sine. Selskapet gikk inn for en klassisk stil, i tråd med det mer formelle preget til forretningsklær. De kombinerte autentiske hvite pyntelister på tak og vegger med lyse, antikke møbler, for å skape en elegant, dog kosmopolitisk atmosfære. For å få det helt optimalt, ønsket Mexx å skape det perfekte lyskonseptet. Et som ville vise frem den nye kolleksjonens moderne eleganse, la kundene føle seg velkommen og vise produktene i best mulig lys. Det betydde å finne den rette balansen mellom generell belysning og belysning som fremhever.


Løsningen: Fleksibel belysning: en lys idé

Mexx åpnet de første butikkene i klassisk stil i Amsterdam og Den Bosch i Nederland våren 2012. Butikken i Den Bosch ligger i en gammel kino. Her monterte designerne Cyl Vario-uplights øverst på søyler for å lyse opp taket. Cyl Cario-uplights var installert med OSRAM LED-pærer fra LEDVANCE. En rekke fleksible spotlight ble montert for å sikre at klærne kan lyses opp på best mulig måte fra enhver vinkel. For å skape en litt stram atmosfære var lampene i herreavdelingen utstyrt med sorte armaturer, mens en mer innbydende hvit farge ble brukt i dameavdelingen. Hvert armatur er utstyrt med OSRAM HCI POWERBALL Plus-metallhalogenlampe fra LEDVANCE, som har en rangering på 35 W og en varm, bred lysstråle (WDL 930). Det klare lyset og den flotte fargegjengivelsen (Ra ≥ 90) får frem stofftekstur og fine fargenyanser på best mulig vis, spesielt rødfarger og hudfarge. I Mexx-butikken i Amsterdam kombinerer lyskonseptet 278 spotlighter med OSRAM POWERTRONIC PTi 35 elektronisk kontrollgir, for maksimal strømbesparelse.


Fordelene: Strømbesparende løsninger skaper den perfekte atmosfære

Dette virkningsfulle, fleksible og effektive lyskonseptet sørger for at selskapets produkter alltid er i søkelyset. Det kombinerer høy belysningseffektivitet med 35-watts lyspærer og OSRAM POWERTRONIC PTi 35 elektroniske kontrollgir (ECG) for å øke lyseffektiviteten med opptil 10 % (opptil 103 lumen per watt), samtidig som strømforbruket går ned. POWERBALL Plus-metallhalogenlampen, med sine keramiske gløder, har en hel rekke fordeler. Disse inkluderer en gjennomsnittlig levetid på 15 000 timer og kun en ørliten minskning av lysstyrken. Etter 12 000 driftstimer, for eksempel, fortsetter lampen å produsere rundt 80 % av den opprinnelige lysstyrken.

Mexx har til hensikt å installere spotlighter med POWERBALL Plus HCI-lamper og POWERTRONIC PTi 35 kontrollgir i alle sine butikker, inkludert på de nye stedene i Bonn (Tyskland), Gent (Belgia), Wien (Østerrike), St. Petersburg (Russland) og Montreal (Canada). Det urbane konseptet, med et dramatisk lyskonsept, var en braksuksess for selskapet; de så en økning i salg på opptil 25 %.